Hejsan! Om du gör en radbrytning så har du ingen effektiv översiktsbild längre, tänk på det. Hmm, kanske ställde frågan lite otydligt, eller också greppade jag inte svaret riktigt :D Det går tyvärr inte...du får nog leta efter en bra grid i stället som stödjer detta. Ok, låter lite för avancerat för denna typ av applikation. Tack för all hjälp i alla fall ...Radbrytning i en listbox? Möjligt?
Har en databas med en herrans massa information, och tänkte samla en "översiktslista" över posterna i en listbox, så jag kan titta på den generella informationen och sedan klicka mig in i en mer detaljerad.
Skulle dock vilja få plats med mer än vad jag får i "översiktslistan" och undrar om det är möjligt att få radbrytning i raderna i en listbox?
Någon som vet, eller kanske har ett annat förslag?!Sv: Radbrytning i en listbox? Möjligt?
Jag har inte funnit något enkelt sätt att radbryta en listbox. Man kan ju tänka sig att skapa ett nytt kontinuerligt formulär, där varje post kan bestå av flera rader. Men den optimala lösningen är nog att du verkligen funderar på vilka fält som är viktigast för att ge dig en bra översikt, och använda dessa i listboxen. Du kan ju göra så att listboxen täcker hela skärmen, samt använda mindre teckensnitt för att få plats med mer information.Sv: Radbrytning i en listbox? Möjligt?
För att förtydliga frågan lite så kompletterar jag med en liten hederlig ASCII-ritning över problemet :)
Utseendet nu ...
--------------------------------------------------------
| Data1 | Data2 | En massa beskrivande t| Data3 |
---------------------------------------------------------
...
önskvärt utseende...
--------------------------------------------------------
| Data1 | Data2 | En massa beskrivande | Data3 |
| | | text som måste få | |
| | | plats i rutan. | |
| nästa rad .... |
| osv ....
Kanske förtydligare det hela .... :)Sv: Radbrytning i en listbox? Möjligt?
[Edit] Kanske går det i .Net genom att overida Paint-metoden? Jag kan tyvärr inte tillräckligt om denna teknik för att avgöra om det fungerar.Sv: Radbrytning i en listbox? Möjligt?