Jag har följande information i databasen (Fälltnamn) Om jag har fattat det du vill ha rätt....En ide som har kört fast.
Id,användarnamn1,användarnamn2,datum,tid
men vet inte hur jag ska göra för att få det att fungera, har en ide men vet inte om det fungerar osv.
min ide är att när en användare skapar en relatioon ska den andra få en fråga där den kan acceptera /Ja/nej men ska ha det i en temp tabell som man lagrar det i där man ser att det är en relation som man väntar svar på.
När den andra acceptera relationen ska den i databasen lagrar i en annan tabell som håller koll på vilka som man är vänner med, Samtidigt ska den andra användaren som man blev vän med ha med samma vän men omvänt.
t.ex jag Admin är vän med suzzi hon acceptera vänskaps relationen. Direkt ska hon ha mig som vän och jag henne som vän hur gör man det lättast?
t.ex (min ide)
(Första posten)
Id skapas.
Användare1. Admin
Användare2. Suzzi
Datum
Tid
(2:a posten)
Användare1: Suzzi
Användare2: Admin
Datum
Tid
hur ska man göra det på ett lätt sätt när personen har accpterat relationen?
Och hur ska man göra det i temp tabellen tills man har fått ja eller nej svar på relationen?
Någon som har en lösning eller tips om hur man ska göra det på ett bra sätt?
PS!
har inte börjat med självaste sidan som ska hämta informationen från databasen och det som lagrar det.
Har bara kommit till skapa tabellen.
DS!Sv: En ide som har kört fast.
Två tabeller :
User
personid(id), namn, phobe.... etc
Denna hanterar personerna som finns i systemet
Friends
Initiator, friend, friendaccepted(smallint)
när man lägger till en vän hamnar personid på den som lägger till en vän i Inititator och den man vill bli vän med i friend fältet. friendaccepted sätts till 0.
När "vännen" loggar in körs en sp som ser ut ungefär så här:
Select * from friends where friend = MYID(personens id) and frienndaccepted = 0
Då listas de för för användaren och de får möjlighet att tacka ja till relationen eller neka den. Vill man neka sätts frienaccepted till -1 och vill man ha relationen sätts frindaccepted till 1.
För att få reda på vem ens "vänner" är så kör man bara
Select * from friends where initiator = MYID or friend = MYID and friendaccepted = 0
Hoppas du förstår ungefär hur jag menar, det ovan är ju barar konceptet för hur det skulle kunna fungera(utan temptabeller och annat jobbigt). Man kanske vill lägga till datum när man blev vänner osv.