Hej Försök att tänka i banor som: En artist kan ha flera skivor. En skiva kan ha flera artister.. Där har du då trå eller tre tabeller och även grunden för deras relation. Tackar så mycket. Himla konstiga tankesätt man måste ha alltså hehehe Har lagt uppe ett förslag på datastruktur du kanske kan "stjäla" idéer från: Tackar så mycket den såg himla bra ut den där så =) Har gjort lite förändringar. För att man skall kuna länka grupper och artister. Vill bara påpeka att bolag inte hamnar i Artist, utan bör vara en egen tabell, Ska man senare även bygga en sökmotor till sin applikation är det stor fördel med en väl organiserad databas. Jag har glömt lägga in bolag i "min" databas. Får stjäla Emma's idé (förhopningsvis med hennes tillåtelse) och uppdatera min databas. ;o) Krävdes faktist inga databas förändringar för att lägga till företag för en sång. Tackar för det =) JAg hoppas jag har hjälpt dig med förutsättningarna för att du skall kunna skapa en tillräckligt bra sida för att kuna vara IMDB's motsvarighet för musik. Att du går längre än vad CDDB gör. Min idé är knappast patentskyddad eftersom det är normalisering Andreas... Så använd du den av glatta livet! =)Nån som är duktig på planering av Access databs
Undrar om nån är bra på att planera hur många tabeller / formulär och vilka relationer o sökvägar man ska ha till en databas som ska ha:
Artist
Album
Format (CD eller Lp etc)
Bolag
Cat No
Årtal
Låtnamn
Lyric
mm
Vore tacksam för hjälpSv: Nån som är duktig på planering av Access databs
En artist kan tillhöra ett bolag, bolag hör då hemma i artistens tabell.
Ett album kan ju fakstiskt finnas i flera format, där kan man nog välja, antingen spara informationen i en tabell och cell, men då spara t ex 1,3. När man se loopar ut så splittar man upp den strängen till vad det är. Format kan vara en egen tabell, säg då att CD har ID=1, Kasett ID=2 osv.
Enklast tycker jag är att ställa upp det på ett papper och rita upp strukturen, när man sen ska börja koda så har man allt klart och kodningen går lättare.
Artikel [Normalisering - ett komplement] tar upp detta med normaliserng lite mer.
//Anna-KarinSv: Nån som är duktig på planering av Access databs
Sv: Nån som är duktig på planering av Access databs
Programarkivet:762Sv: Nån som är duktig på planering av Access databs
detta eftersom bolagen antagligen har telefon och adress och annan information, samt att ett bolag kan ha flera artister. Därför bör Bolag i tblArtist endast innehålla en bolagsidentifierare (org.nr, räknare eller ngt annat).
Titta på normaliseringsformerna, de är rätt enkla grundregler att ta till sig och följer man dem kan man få en bra och snabb databas. Ska man bygga stora strukturer händer det att man gör avsteg för prestandans skull, men det behövs sällan i små databaser, då avsteg enbart gör databasen ineffektiv och med redundant data (återupprepad data - vilket ökar risken för fel... tex kan bolag A få tfnnr 08-123456 på artist X medan artist Ys bolag A är inskrivet med ett annat tfnnr för att någon slant på tangenterna..)
Mer info finns på tex: http://www.databases.about.com/
/EmmaSv: Nån som är duktig på planering av Access databs
JAg har nu lagt till möjligheten att kunna länka referenser(vilket är dynamiskt och kan vara företag, personer, grupper, mm).
Samt möjlighet att ange egenskaper för en referens.
Går inte(Jag lyckades inte) att uppdatera filer i programarkivet. Därför har jag tagit bort den gamla och laddat upp en ny version:
Programarkivet:Databas: MusikSv: Nån som är duktig på planering av Access databs
Även ett stort tack till er alla som skrivit och hjälpt =)Sv: Nån som är duktig på planering av Access databs
Jag hoppas även att mitt bidrag till denna tråd kan insperera andra till bättre databas strukturer vilket är dynamiska och effektiva. Det jag eftersträvat med min databas struktur.
Som alltid välkomnar jag alla kritik och synpunkter .
/Mvh, Andreas Hillqvist - Jobbag ibland, men dugtig och snällSv: Nån som är duktig på planering av Access databs
/Emma