Om man delar en databas i en front och backend, och man flyttar backend till en annan enhet/mapp så hittar inte klienten sökvägen till databasen (backend). På vilket sätt kan man lösa detta? Ändrar sökvägen till databasen i din frontend. Just nu så har du en sökväg som pekar till den gamla positionen. Men hur gör man för att ändra sökvägen? Hi, which db are we talking about ? MS Access / MS sql or other Det är nog något sådant här du är ute efter [Länka samman data.med med Applikation.mdb] Går det inte att ändra sökvägen i frontend så att den pekar på den nya servern? Vi har installerat en ny server och flyttat alla data från den gamla servern till den nya. Men nu kan inte klienten hitta sökvägen till den nya servern. Det beror på hur frontend är byggd. Antingen är db-kopplingen DSN-lös och då ändrar man sökvägen till den nya servern. Eller så är kopplingen gjord med en ODBC-dsn och då ändras ODBC-inställningarna för den DSN som frontend använder. Använder du koden jag la upp i tips, så skall det inte spela någon roll var du har din data.mdb Om man gjort enn applikation i access så är det lämpligast att, som du gjort, länka mot tabellerna. Det jag tror du eftersöker är en kontroll vid start som kontrollerar att det länkate tabellerna fungerar. Om det inte göra det be användaren länka om dessa. Jag måste tacka er alla för att Ni hjälpt mig, samt bidragit med exemplariska lösningar. När jag testade Andreas exempel så fann jag det jag egentligen var ute efter, nämligen länkhanteraren. Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
Sv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
a normal way would be to make a ODBC dsn connection in the odbc manager, then connect the front end to back end via odbc, then each time you want to move the back end you can move it and just change the odbc dsn settings, but depends whihc db we are talking about
regards PaulSv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
Var man ändrar sökvägen vet bara den som har byggt er applikation om ni inte fått någon dokumentation.
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
Iom att du får en dialogruta så pekar du bara var du har data.mdb, och sedan länkas tabellerna automatisktSv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
Har skrivit ett litet exempel åt dig och lagt upp det i filarean:
Programarkivet:Access: länkad/delad databas
Om något är oklart eller om jag misstolkat får du vara vänlig att förtydliga dig.Sv: Vad göra om delad databas flyttas till annnan server
Tack skall Ni ha!