Jag ska konstruera ett intranät åt ett bolag med ca 30 användare. Om 2-3 år i framtiden ska med all sannolikhet SQL server installeras hos dem, men idag gäller enbart Access. Jag tror att det kan bli problem, det normala förfarandet är ju att spara filer i filsystemet, och spara en filreferens i db. Hej Att det normala skulle vara att spara i filsystem håller jag inte med om, i alla fall inte i de färdiga paketlösningar av intranätapplikationer jag sett. Man kanske ska nämna nackdelarna också: Visst, men alla nackdelar du nämner gäller väl i stort sett för just Access. Efter en förflyttning till SQL server i framtiden kommer den krafttfulla databasmotorn inte uppleva några större problem med de saker du nämner. Förresten, vad menar du med Access har gräns på 2 GB? En Access-databas kan inte bli större än 2 GB, oavsett filsystem.Stora binärfiler i databasen
Jag vill konstruera systemet så att ALLT läggs i databasen, även rena dokumentfiler som pdf-, word-, excel- och powerpoint-filer. Kan jag göra detta stabilt även med Access?
Om databasen sticker iväg och blir 200-400 MB innan bytet till sql server sker, gör det något? Är det nån som har erfarenhet att jobba mot Accessdatabas på några hundra MB storlek?
Min egen erfarenhet sträcker sig till max 35 MB databasfil på en hemsida och där märks inga som helst prestandaproblem, men blir det nån skillnad med en extra nolla i filstorleken?Sv: Stora binärfiler i databasen
Jag skulle nog inte göra en sådan lösningSv: Stora binärfiler i databasen
Jag kör några access db som ligger mellan 200-500 mb.
Men det är för att där e många poster och inte stora filer i.
Jag får prestandasänkningar i dom stora tabellerna men inget som man inte kan leva med.
JonberSv: Stora binärfiler i databasen
Lagring i databas har en del fördelar anser jag t.ex:
- smidigare backup då allt finns i en fil
- inget bekymmer om filer som laddas upp har samma filnamn
- systemet behöver bara kunna spara i databasen, inga andra rättigheter i filstrukturen behövs
- jag upplever personligen bättre koll på att inga ''skräpfiler'' ligger kvar
Men som sagt, är medveten om att en kraftigare databas än Access bör man väl helst ha i längden :)Sv: Stora binärfiler i databasen
:: Access har en absolut gräns vid 2 GB. Ifall du når den storleken så är det tvärstopp.
:: Filerna måste hämtas från databasen varje gång, vilket blir tyngre för servern.
:: Ifall användare kan ladda upp filer så kan storleken snabbt dra iväg. Dokument med infogade bilder, så blir det fort några MB...Sv: Stora binärfiler i databasen
Tilll viss del kanske det även är en personlig smaksak hur man vill lagra filer. Men sedan jag gick över till binärlagring direkt i databas upplever jag både utveckling av publiceringsverktyg/hemsidor och underhåll av dem som mycket smidigare.Sv: Stora binärfiler i databasen
Använder man FAT32 förstår jag att filsystemet begränsar till 2 GB, men med NTFS kan ju filer vara större.
Eller menar du att Access har en intern gräns på 2 GB oavsett vilket filsystem som används?Sv: Stora binärfiler i databasen