Hej Lämpligt å lämpligt, allt är relativt. Jag använder Access för att lagra bilder i en .Net applikation jag utvecklat och har inte stött på några problem. Jag lagrar bilderna i full storlek och renderar tumnaglar on-the-fly till en DataList kontroll. Många anser att man bör lagra bilder i filsystemet och textreferenser (filnamn) i databasen. Men ärligt talat är detta i mitt tycke en fråga om smak och andra kriterier som måste värderas i varje enskilt fall. Kolla http://81.224.123.166/ScommImageComponents/ om du vill checka min applikation som visar exemple på båda metoderna. Det finns väl främst två nackdelar som bör nämnas med att ha bilderna i databasen:Bilder i access
har läst om att access inte är lämpligt att använda om man vill göra en bilddatabas.
Stämmer det?Sv: Bilder i access
Sv: Bilder i access
Varje gång en bild visas så måste den hämtas ur databasen. Ifall den istället ligger som en fil så blir det ingen belastning på databasen.
När en Accessdatabas blir större så blir den långsammare. En Access-databas har en absolut gräns på 2 GB.
Du får göra en avvägning efter hur mycket bilddata du behöver lagra, och hur mycket du tror att det kan behövas i framtiden.