Hej. Kan man i Access skapa en fördefinerad Dropdowm meny när man skapar en parameterfråga? Menar du att du vill öppna en parameterfråga och att standraddialogen som frågar om marameter är av droppdown typ? Jag menar att jag vill ha förval för en parameterfråga. Med en dropdown. Om det går? Access är en databas och applikation. Din fråga är mycket otydligt formulerad. Då en parameterfråga kan användas på många sätt i access och utanför access.Dropdown Meny
Sv: Dropdown Meny
Du kan istället lösa det med ett formulär i datasheet läge. Detta ger dig kontroll att bestämma hur den skall starta och vilket argument den skall skicka med till fråga.Sv: Dropdown Meny
Ska kolla på den andra lösningen!
Thanx
//JSv: Dropdown Meny
Jag tolkar det så som att du har en sparade parameterfråga och öppnar denna i access genom t. ex. makro eller dubbelklick i databasfönstret. Om det är så. Kommer access visa en dialgov för varje parameter i denna fråga. Denna dialog kan du inte påverka.
JAg tycker detta är fel sätt att utforma visning av ett resultat. Då formulär ger dig mer möjligheter bör du därför använda ett formulär. Frågers primära syfte i access är att fungera som vy'er och i första hand bindas till formulär, rapporter och andra "datakonsumenter".
JAg hoppas jag klargjor hur det fungerar och varför du skall välja ett formulär för att visa din data. Ett formulär erbjuder att visa data som "datasheet" vilket är nästintil identiskt med hur det ser ut när man öppnar en fråga direkt.