Hejsan jag kör en Access databas och allt fungerar bra me den. Vet inte om jag har fel, men en gissning är att det ska vara ett komma (,) och inte en punkt (.)... Använd datatypen Enkel eller Dubbel. De motsvarar datatyperna Single repektive Double i VBScript, och är flyttal. Hejsan när jag använder . i sql frågan eller i databasen så blir det 0.10 = 100 osv. SQL använder punkt som decimaltecken. Om du har ett flyttal i VBScript så kan det bli kommatecken när det konverteras till en sträng, så du får ersätta eventuella kommatecken med punkt:deciaml tal i databas.
Men när jag ska ha decimal tal uppstår ett problem.
Jag har satt värdet till 0.10 (Insert into Tstatus)
Men den lägger inte till 0.10
och provar skriva 0.10 direkt i databasen så ger den värdet 1,00 hela tiden provat olika format (Tal)
med Heltal och även Decimaltal men inget har fungerat. Det som är problemet är att jag kan inte lagra eller skriv in deciamtal.
Någon som har ide hur man ska göra?
Det är inte fel i sql frågan utan något i tabellen som inte fungera som det ska.Sv: deciaml tal i databas.
M.a.o. 0,10...
Dessutom ska fältet vara inställt på Decimal (Fältstorlek), decimalantal (Skala & Decimaler)...
Den verkar ändå avrunda 0,10 till 0,1...
//TommySv: deciaml tal i databas.
Undvik datatypen Decimal, den har ingen motsvarighet i VBScript.
Se till att du använder punkt när du anger talet i SQL-frågan.Sv: deciaml tal i databas.
Men skriver jag i tabellen direkt med 0,10 så blir svaret 0,1
så det är nog det där , teckenet som inte fungerar.
Men hur ska man då göra för att det inte ska strulla i sql satsen och inte i databasen?Sv: deciaml tal i databas.
..." & Replace(0.10,",",".") & "...