Hej, jag vill skap ett word-dokument med data från en access-databas. Dokumentet ska alltså vara dynamiskt. Varje gång man öppnar det ska det innehålla den senaste informationen från databasen. Jag antar att det är lämpligast att programmera nån form av makro eftersom informationen ska var sorterad och snyggt och prydligt presenterad, eller? Vad passande! Jag skrev en kurs om just detta som jag skickade in till Pelle i gårkväll... Om du kan vänta på att den presenteras kan den kanske vara till lite hjälp. Annars kanske du kan använda funktionen "Koppla dokument" i Word. Hej Johan. Kursen hittar du här, hoppas att den är till hjälp: Ett alternativ kan vara att skapa en rapport som du via macro eller vba-kod sparar ner till rtf (eller .doc) vid öppning av databasen ed.access -> word
Men, jag har ringa erfarenhet av programmering i VB och undrar därför om det är någon som kan hjälpa mig med ett exempel som via en odbc hämtar data ur databasen och presenterar det i ett befintligt dokument. Jag har tittat på exemplen i hjälpen men utan att ha blivit nå klokare...
TackSv: access -> word
/JohanSv:access -> word
Jag har nästan exakt samma fråga som den andra killen.
Jag har byggt en hel del kopplingar mellan Excel och MSSQL via ODBC med MSQuery och använt detta i VBA-kod. Det fungerar utmärkt.
Nu försöker jag göra en enkel koppling från MSWORD till en MSSQL-databas via ODBC men utan att lyckas.
Har du något tips var jag kan hitta exemelkod på detta? Finns din kurs att hitta någonstans.
mvh
Niklas Hammar
ÅrjängSv: access -> word
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=706
/JohanSv: access -> word
/Ann