Tjoho! Modifiera efter dina behov och säg till om det är något du undrar över Tivoli, jag tror du är ute efter paging-rutin. Titta då istället på just den funktionen som finns färdig att använda. Sök på paging i artiklarna i så fall. Det BORDE vara effektivare med fiddeh:s metod då det sker i databasen, men det saknas ett TOP... tjo! Jag vet inte riktigt om jag håller med dig Johan. Med SQL frågan måste det sorteras, jämföras, osv. Det beölastar databasmotorn onödigt mycket.Top 5
Att få fram de 5 senaste typ från en databas är inga problem med TOP 5 men kan jag göra på samma sätt men inte få fram TOP 5 vad jag menar är allt men inte TOP 5 kanske TOP -5 hoppas någon hajar!
//TommySv: Top 5
<code>
SELECT * FROM Tabell Where id NOT IN (SELECT TOP 5 id FROM Tabell)
</code>Sv: Top 5
Sv: Top 5
SELECT TOP 5 * FROM Tabell Where id NOT IN (SELECT TOP 10 id FROM Tabell)
10 anger att de 10 första posterna inte ska tas med, sedan tas de 5 första. Detta ger alltså post 11-15.
/JohanSv: Top 5
som det är nu har jag nyheter och visar bara 5 st med TOP 5, jag använder sedan samma kod och döper om den till arkiv.asp där vill jag vissa alla men inte TOP 5 och jag använder mig av paging. jag har inte textat något tips än men det skulle vara bra om jag fick paging att funka enligt min önskan.
//TommySv: Top 5
Då kan det rent av vara effektivare att med en enkel fråga hämta alla poster, använda sig av en "Server Side Cursor", navigera till de poster man vill läsa och stänga recordsettet efter sig.
Men det krävs nog en jämförelse för att avgöra det.