Hallå! >Vad jag vill göra är att skapa egna filter till SPCS 2000. Det "borde" väl finns andra OLDB Providers som fungerar tillsamans med CDX? SPCS använder codebase från sequiter internt så det fungerar bra (har dock inte testat OLEDB versionen). Ok... Du kan lista datastrulturen med hjälp av kod: >Vad jag vill göra är att importera artikeldata från excel.Hjälp med filter till SPCS
Sitter med några filterfiler från SPCS, och vad jag förstår så behöver jag ha databasstrukturen i SPCS framför mig för att förstå dessa filter.
Vad jag vill göra är att skapa egna filter till SPCS 2000.
Problemet är att det förekommer så många olika artikelfiler som ska importeras att det verkar vara det enklaste sättet att skapa dessa själv, och kunna ändra dessa vid behov...
Är det ngn som har gjort detta förut och som kan ge mig lite tips på vägen?
ehhh...en liten grej till är att jag inte har SPCS där jag sitter och jobbar, så jag kan inte kolla om det fungerar...än.
Bygger SPCS på access??
Har för mig att jag läst i detta forum att man kan hämta data från databasen, men inte ändra data för då spricker databasen. Stämmer detta?
I så fall borde det vara ok att importera artiklar via SPCS:s egen import, men med egna filter.
Kommentarer tack!
/Bix Sv: Hjälp med filter till SPCS
>Problemet är att det förekommer så många olika artikelfiler som ska importeras att det verkar vara
>det enklaste sättet att skapa dessa själv, och kunna ändra dessa vid behov...
Jag förstår inte vad du menar. Vad är filter?
SPCS använder en xbase (dbase) databas med "complex index" (.cdx) filer. Access kan läsa dbase databasen men inte cdx index. Detta innebär att om du förändrar databasen så uppdateras inte index och SPCS kommer inte att visa nya poster.
För "enkla" register som artiklar (ART.DBF), kunder (KUND.DBF), leverantörer (LEV.DBF) m.fl är det inga problem att lägga in data direkt i tabellen (t.ex. via access) och sen låta SPCS rekonstruera indexen ("Arkiv/Företagsunderhåll/Omsortera register").
Man bör dock passa sig för att ändra i mer komplexa register som t.ex. bokföring, order/faktura eftersom dessa har beroenden i flera tabeller som måste stämma överrens.Sv: Hjälp med filter till SPCS
Hittade en tredjeparts produkt. Finner dock inget som säger att den har CDX stöd men inte heller någt om at den inte har det:
http://www.sequiter.com/products/Sv: Hjälp med filter till SPCS
Verkar dock lite onödigt att köpa codebase eftersom dbase + omsortera register fungerar bra.Sv: Hjälp med filter till SPCS
Vad jag vill göra är att importera artikeldata från excel.
Detta kan göras i SPCS, men man måste köpa en filterfil från SPCS som hanterar/definierar kolumnerna i excelfilen.
Jag har kikat på de fördefinierade filterfilerna (kolumndefinitionerna) och jag inser att jag kan skriva mina egna filter, om jag bara känner till databasdesignen.
Detta leder till att jag vill kunna öppna databasen, men bara för att se designen, inte för att lägga till eller ändra data.
Jag är alltså inte intresserad av att gå in och lägga till data direkt i databasen...Sv: Hjälp med filter till SPCS
<code>
Dim con As ADODB.Connection
Dim rsTables As ADODB.Recordset
Dim fldTableName As ADODB.Field
Dim rsColumns As ADODB.Recordset
Dim fldColumnName As ADODB.Field
Set con = New ADODB.Connection
con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Extended Properties=""DBASE 5.0;"";" & _
"Data Source=C:\Program\SPCS\SPCS Administration Demo\Ovnbol2000"
Set rsTables = con.OpenSchema(adSchemaTables)
Set fldTableName = rsTables("TABLE_NAME")
Do Until rsTables.EOF
Debug.Print fldTableName.Value
Set rsColumns = con.OpenSchema(adSchemaColumns, Array(Empty, Empty, fldTableName.Value, Empty))
Set fldColumnName = rsColumns("COLUMN_NAME")
Do Until rsColumns.EOF
Debug.Print vbTab & fldColumnName
rsColumns.MoveNext
Loop
Set fldColumnName = Nothing
rsColumns.Close
Set rsColumns = Nothing
rsTables.MoveNext
Loop
Set fldTableName = Nothing
rsTables.Close
Set rsTables = Nothing
</code>
Alternativt kan du länka mot tabellerna i access för att se alla dess fältnamnSv: Hjälp med filter till SPCS
>Detta kan göras i SPCS, men man måste köpa en filterfil från SPCS som hanterar/definierar
>kolumnerna i excelfilen.
Ursäkta uttrycket men det är struntprat.
Jag importerar artiklar (och annat) från Excel till SPCS nästan varje vecka och jag har inte behövt köpa nån "filterfil".
Gör så här för artiklar:
- Öppna en Accessdatabas
- Länka till tabellen ART.DBF
- Kopiera översta posten till Excel så att du ser alla kolmunerna
- Lägg in data i kolumnerna. Om det är någon kolumn du inte förstår vad det är så fråga här.
- Kopiera alla kolumnerna från Excel till Access. Jag brukar göra så här
-- Markera alla kolumnerna i Excel
-- Klistra in dem som en ny tabell i Access (Får namnet "Sheet1" eller nåt sånt)
-- Kör en sql fråga "SELECT INTO ART SELECT * FROM Sheet1"
- Kör omsortera register i SPCS
>Detta leder till att jag vill kunna öppna databasen, men bara för att se designen, inte för att lägga till >eller ändra data.
Du kan se designen gen att trycka på "Design" knappen i Access för den länkade tabellen.