Har tänkt använda mej av OOM funktionen i textruta i en rapport. <code> Tack! Jasså det var så det skulle vara, nu funkar det kanon.=OOM([?
Det jag skall använda den till är att om värdet i fältet ”modell” = 115 , 215 eller 315 så skall det stå ”liten” i textrutan, är det något annat värde så skall det stå ”standard” .
Då hade jag hoppats att det skulle gå att skriva
=OOM ([modell]=115 eller 215 eller 315;”liten”;”standard”)
Men se det gick inte, skriver jag =OOM ([modell]=115;”liten”;”standard”) så funkar det, det går även på de andra talen men det är ju på tre tal det skall stå ”liten”
Jag har testat med OR och , mm men jag får inte till det.
Är det någon vänlig själ som vet vad jag menar och dessutom vet hur jag skall skriva få till det så skulle jag bli tacksam.
/RobertW
Access: 2002Sv: =OOM([?
=IIF([modell]=115 OR [modell]=215 OR [modell]=315;”liten”;”standard”)
</code>
Kan ju testa:
<code>
=IIF([modell] IN (115, 215, 315);”liten”;”standard”)
</code>
Om du vill ha ytterligare alternativ rekomenderar jag istället Switch() funktionen:
<code>
=Switch([Size]<3;”Liten”;[Size]>63;"Stor";True;”standard”)
</code>
Som erfaren Access utvecklare använder engelssyntax. Jag har för mig att svensk accces automatisk kommer översätta dem för dig.
Tror inte det gäller tvärt om. Svenska namn blir inte engelska i Engelska version.
Om du vill utveckla internationella Access applikationer råder jag dig till att använda Engelsk Access. Annars kan du få problem med att svenska syntax inte fungerar under andra språk versioner av access.Sv: =OOM([?
Tack igen Andreas
Mvh
/RobertW