Hej! Exempel: Tack det löste mitt problem. Hej igen! Om underformuläret ligger i samma formulär:Aktivera textruta.
Jobbar med ett formulär för telefonkontakt i MS-Access. I formläret för jag anteckningar under pågående telefonsamtal.
I formuläret har jag en listruta som innehåller diverse standard texter. När jag klickar på en post i listrutan ska standardtexten infogas i det fält där jag skriver anteckningarna.
När texten är infogade i anteckningarna vill jag aktivera fältet så jag kan fortsätta skriva min anteckningar.
Någon som har förslag på VB-kod för att aktivera fältet så jag kan fortsätta skriva?
Hör prövat med Me![Anteckningsfält].SetFocus men det markerar endast fältet.Sv: Aktivera textruta.
<code>
Anteckningsfält.Value = Kombinationsruta0.Value
Anteckningsfält.SetFocus
Anteckningsfält.SelStart = Len(Anteckningsfält.Text)
</code>
Jag uppmanr deig genas att slut adressera kontroller "Me![Anteckningsfält].SetFocus". Detta är ett gammalt syntax vilket idag motsvarar "Me.Controls("Anteckningsfält").SetFocus". Men eftersom kontråller blir medlemar i klassen behöver man inte använda Controls() collektionen. Utan kan istället adressera dem direkt "Me.Anteckningsfält.SetFocus" eller "Anteckningsfält.SetFocus".Sv: Aktivera textruta.
Tack också för tipset vad avser adressering av kontroller.Sv: Aktivera textruta.
Jag försöker använda motsvarande funktion där listruta finns placerad i ett huvudformulär. Texten ska infogas i fältet Anteckningar som ligger i ett underformulär. Därefter vill jag aktivera fältet som finns i underformuläret så jag kan fortsätta skriva min anteckningar.
Att infoga texten är inga problem men att aktivera fältet fungerar inte.
Förslag på kod?Sv: Aktivera textruta.
<code>
Dim frmSubForm As Form_NamnPåUnderformuläret
Set frmSubForm = Me.NamnPåUnderformulärKontrollen.Form
frmSubForm.NamnPåKontrollen.SetFocus
'osv...
</code>
Om inte:
<code>
Dim frmForm As Form_NamnPåFormuläret
Dim frmSubForm As Form_NamnPåUnderformuläret
Set frmForm = Forms("NamnPåFormuläret")
Set frmSubForm = frmForm.NamnPåUnderformulärKontrollen.Form
frmSubForm.NamnPåKontrollen.SetFocus
'osv...
</code>
Detta är det "snygga" sättet att göra det på. Finns andra "enklare" varianter. Fast de har bara navkdelar jämfört mot dessa.