Jag har idag ett access-xp-system igång där användarna väljer i huvudformulär 7 olika kolumner i en tabell (gruppering sker av varje kolumn) och sedan visas resultatet i ett underformulär i ett 20-tal kolumner. I underformuläret fyller användarna på data och då körs vba-kod som uppdaterar total-rader av enheter, rest-kolumner av enheter, priser mm. Jag kan inte se några problem med det. Var försiktig om du refererar till kontroller i underformuläret från huvudformuläret bara! Hej!Olika layout underformulär
Layouten är designad för 1024*768-upplösning på 17-tums-skärmar, jag vill undvika att scrolla till höger i underformuläret, utan användaren skall kunna se all information på en sida.
Användarna vill ha fler kolumner inlagda så jag har funderat på att göra två olika layouter för två olika kategorier användare då de två olika kategorierna ej behöver se alla kolumner samtidigt.
Det sättet jag tänkt på att göra det är att duplicera formulär/underformulär till den nya kategorin med ett nytt formulär-namn och ha en meny där användarna kan välja kategori. Nackdelen är att då får jag två formulär med två underformulär som har olika kolumner i sig och två vba-koder med samma innehåll i som måste underhållas.
Finns det något smidigare sätt att göra detta på med mindre underhåll?
En ide är att via menyn starta huvudformuläret som känner av valet från menyn och då laddar olika underformulär med olika antal kolumner i och då ha bara en uppsättning vba-kod.
Är det någon som har erfarenhet av detta eller någon annan ide?
Sv: Olika layout underformulär
/Åsa HSv: Olika layout underformulär
Är både huvudformulären och underformulären olika så hade jag använt ditt förslag med två uppsättningar formulär. Är det bara underformulären som är olika så hade jag använt samma huvudformulär och sedan laddat olika underformulär beroende på vald kategori. Sätt aktuellt underformulär till en objektvariabel och använd samma namn på kontroller i de olika underformulären så kan du använda samma kod (i huvudformuläret) till alla underformulär.
mvh
/Michael