Fick i uppgift att uppdatera en enkel accessdatabas med några funktioner. Flyttade med mig alltihopa hem till "kammaren" och hackade på! Vet tyvärr inte varför Jag tycker att det låter som om du har en bruten referens. Då brukar man få sådana helt vansinniga felmeddelanden. Öppna modulen och välj Verktyg-Referenser. Kontrollera att det inte står "SAKNAS" efter någon av de ikryssade referenserna. Ok, kollade lite mera och hittade att man under Tools->References kan peta in olika bibliotek. Detta kan jag göra på min "hemmamaskin" men inte på målmaskinen? I mitt fall har jag en del inkluderat där såsom biblioteket VBA osv osv Hmm är rätt säker på att detta kan vara problemet? Någon som har någon ide på hur man kan få Tools-Reference aktiverad? Så man kan kolla vilka bibliotek man matat in? Hehe, i min iver insåg jag inte att Referenser faktiskt inte går att komma åt då man är i debugläge *blush* Jag har stött på det flera gånger, att triviala funktioner som Trim och Left och sådant inte fungerar när en helt annan referens är bruten. Så det kan mycket väl vara felet. Hittade felet! Liksom Åsa så har jag också flera gånger stött på att Mid left osv slutat fungera/eller rättare sagt att miljön klagar på att de är okända, på grund av att helt andra referenser (som inte har med saken att göra) står som saknas i references. Så jag är 100% säker på att detta löste sig för att du tog bort de som var saknade! Har också haft samma problem, fast då i Excel. >Saknade funktioner??
Skullle sedan lägga tillbaka den på avsedd maskin, men sprang på lite problem.
Jag hade gjort en modul i VBasic, och det första den klagade på var alla variabler som inte var "DIM"-ade? Löstes enklelt genom att deklarera dom ( ja, ja, jag vet att man bör göra det ... :P)
Men sedan hade jag använt funktioner såsom "Mid" och "Date" för att göra lite stränghanteringar samt hämta datum osv, och programmet säger att den inte hittar dessa?
Likaså hade jag funktioner som skulle göra DLookup i några tabeller, men det funkade inte heller. Vet inte om den inte hittade DLookup eller om det var tabellen den inte hittade?
Allt detta känns som någon typ av "installations-problematik? Någon som har några ideer?Sv: Saknade funktioner??
Lösning (inte en vettig sådan)
Sätt Strings. framför Mid m.fl.
<code>
Strings.Mid
</code>
För övriga funktioner kolla i Object Browser (knappen F2)
Relaterat tips : utveckla inte med svensk access.
/JohanSv: Saknade funktioner??
Lycka till!
Åsa HSv: Saknade funktioner??
På målmaskinen så är alternativet "Verktyg-References" utgråat så jag kan inte komma åt det? Kan det ha att göra med rättigheter osv? Visserligen tror jag att denna användare har administratörsrättigheter på denna maskin.
Plockade upp Objectfönstret för att se hur det såg ut, och biblioteket "VBA" med exempelvis funktionen Mid listat snyggt ocg prydligt! SÅ det borde ju fungera?Sv: Saknade funktioner??
Sv: Saknade funktioner??
Ett tryck på stop så kommer man in, och som Åsa säger så saknas 2 referenser, MEN inte de som funktionerna ligger i, så jag tycker det borde fungera ändå.Sv: Saknade funktioner??
/ÅsaSv: Saknade funktioner??
Tog bort de saknade biblioteken eftersom jag misstänkte att jag inte använde något från dessa.
Sedan petade jag även in VBA-biblioteken för de äldre versionerna av VBasic, och vips fungerade det!
Sedan vet jag ju inte om det berodde på om jag tog bort de saknade eller om det var för att jag lade till stöd för gamla. Men det tänker jag inte ta reda på ny eftersom det fungerar, och sådant som fungerar har jag lärt mig att hålla sig ifrån ;)
Stort tack för all hjälp!Sv: Saknade funktioner??
Sv: Saknade funktioner??
Problemet var förmodligen referenserna, men _alla_ referenser var
, men jag gjorde en ful genväg; skrev bara "VBA." framför allt som inte ville funka, och sen brydde jag mig inte mer om hur det skulle gå till. Funkar bra, men det är som sagt inte speciellt kul.
En annan enkel variant hade kunnat vara att exportera all kod i textformat, och sen lägga in i det gamla dokumentet.
Bara som alternativa lösningar, så att säga...Sv: Saknade funktioner??
>Petade jag även in VBA-biblioteken för de äldre versionerna av VBasic
>
Ser inget behov av att göra det. Skall räcka med en referens till VBA.