Låter kanske som en knasig fråga, men jag undrar bara vad som händer om man har en kolumn i en tabell vars typ är "Räknare" och denna når sitt maxtal? Jag tror inte du behöver bekymra dig - det är väl miljarder poster innan räknaren skulle få ett overflow och så många poster lär du inte ha i din accessdatabas i en och samma tabell. Räknaren kommer slår om till negativa tal: Har de verkligen använt ett teckensatt heltal (signed) till detta? Jag var övertygad om att de hade ett unsigned 32-bitars heltal, dvs det slår inte om till negativa tal. Det var i alla fall min gissning. <b>Det slog mig dock, är det ens möjligt att stöta i taket på räknaren utan att först stöta i taket när det gäller max-storleken på filen som väl är 2GB?</b> >Räknare i MS Access
Sv: Räknare i MS Access
Sv: Räknare i MS Access
<info>
---------------------------------
Id Name
---------------------------------
2147483645 A
2147483646 B
2147483647 C
-2147483648 D
-2147483647 E
-2147483646 F
</info>
Fortsätter väl från -2147483648 till noll. JAg vet inte vad som händer efter det att den når -1.
Någon som vet det?Sv: Räknare i MS Access
Jag skulle bli mycket förvånad om de inte lagt in en kontroll på när man når maxvärdet, både i Access och SQL-server, så att man inte kan förstöra integriteten på datan genom att få t ex dubbla poster med samma löpnummer (vilket i o f s skulle bryta mot de constraints som är förknippade med en primärnyckel som ett sådan fält ofta är). Alltså borde detta inte sluta med ett ohanterat overflow-fel utan snarare att Access raisar ett eget fel och struntar i att sätta in posten i tabellen.
Det slog mig dock, är det ens möjligt att stöta i taket på räknaren utan att först stöta i taket när det gäller max-storleken på filen som väl är 2GB? Om man nu kan ha 2.15 eller 4.3 miljarder poster (beroende på unsigned/signed) så kan ju varje post bara vara en byte, men bara räknarfältet tar ju 4 bytes. Eller tänker jag fel?Sv: Räknare i MS Access
Eftersom du kan radera poster så behöver filen inte vara så stor bara för att räknaren är hög, har räknarvärdet en gång existerat är det ju "förbrukat"...
/JohanSv: Räknare i MS Access
>Har de verkligen använt ett teckensatt heltal (signed) till detta?
>Jag var övertygad om att de hade ett unsigned 32-bitars heltal, dvs det slår inte om till negativa tal.
>Det var i alla fall min gissning.
>
Du gissr tyvär fel. Exemplet är utfört i Access.
Jag har dessutom testat vad som händer vid noll överslag:
<info>
----------------------
Id Name
----------------------
-3 F
-2 G
-1 H
0 I
1 J
2 K
3 L