Jag undrar hur kraftfullt SQL egentligen är. Jag tycker du har en underlig datastruktur. Kan förstå att du tycker det. Meningen var att man skulle slippa administrera två tabeller med olika artiklar. Fattar den nu. Jäkligt smart!Rapporter och SQLs möjligheter i Access?
Jag har en tabell där jag registrerar uttag. I den kan man registrera ett nytt uttag, (ca 5 fält). Jag har också en tabell med färdiga uttag, alltså som man kan välja. Väljer man ett uttag, fylls ett ID-nummer i i en kolumn i den tabellen där uttag registreras och de 5 fälten lämnas tomma. Anta nu att jag vill göra en rapport på ALLA uttag, och få med mig information om de invalda också. Är det möjligt i SQL och/eller Accessrapporter?
Något i stil med:
<code>
SQL = "SELECT art.FLD_Arttxt, utt.FLD_Arttxt FROM TBL_Uttag utt, TBL_Artiklar art WHERE (if) utt.FLD_ID = "" (then välj från uttagstabellen direkt, else gå via ID på uttagstabellen och välj i artikeltabellen)"
</code>
Svårt att förklara, men det kanske går att förstå?
Är det möjligt? Jag behöver ingen kodad lösning, bara veta om det går. Sv: Rapporter och SQLs möjligheter i Access?
Men du löser det nog enklast med:
<code>
strSQL = "SELECT art.FLD_Arttxt & utt.FLD_Arttxt As Arttxt" & vbCrLf & _
"FROM TBL_Uttag utt LEFT JOIN TBL_Artiklar art ON utt.FLD_ID = art.FLD_ID"
</code>Sv: Rapporter och SQLs möjligheter i Access?
Jag ska försöka förstå den där SQL-strängen, tack så mycket.Sv: Rapporter och SQLs möjligheter i Access?
Visste inte ens att det fanns sådana funktioner :D
Tack, SQL-kungen ;)