Jag har ett VB6-program som jag skapade för några år sedan och använde då Access97. Programmet fungerade som det skulle, förutom utskriftfunktionen som jag hade löst med Crystal-reports. Jag fick den aldrig att fungera som den skulle. Nu håller jag på att modifiera progarmmet och tänkte mig då att istället använda en Access-rapport, som jag vill aktivera utskrift med från VB6-programmet (Jag kör numer VBSP6). IF you take out the obj.opencurrentdatabase(xxxx)....... then of course the obj.Docmd will fail. Utskrifft av Access-rapport från VB6-program, vilket fel gör jag?
Jag får felmeddelande så fort exekveringen kommer till obj.OpenCurrentDatabase-raden. Tar jag bort den raden kommer felet vid obj.DoCmd-raden. Varför?
Jag har MS Acees 10 Object Library med i References-listan
Jag använder följande kod i en särskild Utskriftsmodul i programmet.
Sub Utskrift()
On Error GoTo Utskriftsfel
Dim obj As Access.Application
Set obj = New Access.Application
obj.OpenCurrentDatabase (strAp & "\DmbkMd.mdb")
If strUtskriftsval = "Personer" Then
obj.DoCmd.OpenReport "Personlistan", acViewPreview
obj.CloseCurrentDatabase
Set obj = Nothing
End If
If strUtskriftsval = "Ärende" Then
obj.DoCmd.OpenReport "Ärendet", acViewPreview
obj.CloseCurrentDatabase
Set obj = Nothing
End If
Exit Sub
Utskriftsfel:
strMsgBox = "Det har blivit något fel på utkriftsfunktionen" & strCR & "Kontrollera att skrivaren är installerad, påslagen och fungerar korrekt"
MsgBox strMsgBox, 48, "AnorFind"
End SubSv: Utskrifft av Access-rapport från VB6-program, vilket fel gör jag?
The obj.docmd belongs to the obj object which will be empty if you do not opencurrentdatabase(xxxxx).
what is the error you get when you try to open te database.
After the Utskriftsfel: add a new line and add a lin elike this
msgbox Err.Description ,,err.number
I have tried your code and works fine for me but I have tested with acc9 and my database is msacc2000
I can not get the report to open in acViewPreview as your trying to do...because you don't include the
obj.Visible = True any where in your sub.
I tried this but then I got other issues
If you really want to allow users to view the reports, why not make the report(s) into a web page from Access and show the report ( html) in IE or other browser...
cheers Paul