Jag kan inte få LIKE att fungera i Access VBA. Använder recordset, och har testat att använda CurrentProject.Connection, CurrentProject.AccessConnection, CurrentProject.BaseConnectionString när jag öppnar RS:et, men inget fungerar. Kör jag en exakt WHERE på värdet så får jag fram det, så det är inte SQLsträngen det är fel på i övrigt. När jag använder LIKE med % fungerar det inte alls, men kan fungera lite med *. En lösning: kör CurrentProject.BaseConnectionString och använd LIKE med %. Kör du mot Access-db skall frågan vara "..LIKE *", alltså inte %-tecknet - har jag för mig i alla fall. SQL-strängen ska se ut så här när du använder LIKE: Om du arbetar mot Access bör du då inte använda dig av DAOistället för ADO? Vilken version av access använder du? Mycket möjligt.. som det är nu har jag blandat lite :) Jag kör det som fungerar för just det recordsetet. HejsanLIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Någon som har varit med om liknande?Sv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Det fungerar, men är det någon som vet hur man kan få Accesssyntaxen att fungera, så vore det bra?Sv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Lycka till!
AlexSv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
<code>
strSQL = "SELECT * FROM tabell WHERE fällt LIKE '%test%'"
</code>
/MickeSv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Jag har för mig att Access arbetar med DAO i access applikationer(*.mdb) och ADO i MS SQL-Server projekt(*.adp).Sv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Jag tror att LIKE hade att göra med att jag använda * istället för % även om jag körde JET-drivisarna. Men tack för hjälpen.Sv: LIKE fungerar inte i Access (VBA)?
Modifiera din kod så här:
strSQL = "SELECT * FROM tabell WHERE fält LIKE '" & Variabel & "'"
Alltså: LIKE enkelfnutt dubbelfnutt & Variabel & dubbelfnutt enkelfnutt dubbelfnutt
Wildcardtecknet skall vara % och det stoppar du in i varaibeln.
Lycka till
/Christer