Om man vill nollställa räknare för en vis kolumn i en tabell, hur gör man? Inget korrekt svar, men det bör kunna fungera genom att lägga in en tabell som mall, och när du startar basen, så startar ett makro som tar bort originaltabellen, och ersätter den med en kopia av malltabellen? Oki, men det låter som en lösning iaf. kan bero på att det du får från SQL Servern är en ren kopia på hela tabellen, inkl. alla id:n Kolla in: support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;812718 Jag sammanställer bara en tabell från en SQL databas med de data jag behöver, så "importerar" inte tabellen från SQL-server inte hämtar det jag ska ha, formaterar det och skickar in det i en access db. När du har tagit bort alla rader i tabellen så kör du reparera/komprimera på databasenNollställa räknare i Access
Alltså jag har ett fält som är automatisk uppräknat, sen varje gång access databasenstartas så tas alla poster bort och nya hämtas från en MS SQL-server. Efter att jag tagit bort alla poster så vill jag nollställa mätaren så att när jag börja lägga in så börjar de nya posterna på 1,2,3...
Koden som gör detta är en modul i VB till access.Sv: Nollställa räknare i Access
Jag har någon databas där detta fungerar, och där relationer mm fungerar ändå.
Som sagt, kanske inte den genialaste lösningen...
Sv: Nollställa räknare i Access
Har sett många som skriver att man kan köra TRUNCATE TABLE MinTbl men detta verkar inte fungera i access?
Men tack för tipset, bättre en lite sämre lösning än ingen alls :)Sv: Nollställa räknare i Access
cya,
/PatrikBSv: Nollställa räknare i Access
//PelleSv: Nollställa räknare i Access
OKi, lät lite krångligt det där, sak samma, får vara som det är. Orkar inte krångla så mkt för så lite, trodde det fanns nåt enkelt sätt att lösa problemet på.Sv: Nollställa räknare i Access
Då skall du ha "nollställt" din tabell