Finns det något sätt att sätta in egna värden i en kolumna av typen Räknare/AutoNumber i en Access databas? Liknande IDENTITY_INSERT i SQL-Server. Jag inser att detta bryter mot principen för hur räknarfält ska användas, men jag ska försöka förklara mitt problem, det kanske finns någon smartare lösning? Det som slår mig att det låter som om replikering av databasen skulle ligga nära till hands, men jag kan för lite om det för att ge några vägval. <b>Det som slår mig att det låter som om replikering av databasen skulle ligga nära till hands, men jag kan för lite om det för att ge några vägval. Lurigt läge, spånar lite fritt nu... Skall inte var några problem att inserta värden i räknar kolumenr. Tack Andreas! Det gick att köra en insert, jag testade bara att infoga ett värde i "tabellläge" vilket inte gick. Jag hade för mig att jag läst detta tidigare, men när det inte gick "manuellt" trodde jag att det var något jag drömt..."Identity insert" i Access
Jag har en "stor" databas med mycket information i. Från denna vill jag kunna plocka ut en delmängd av informationen till en annan databas där den kommer redigeras. Efteråt ska ändringarna synkas in i orginaldatabasen igen. Allt som vid första anblicken förefaller vara svårt är löst, bara det att jag vill behålla värdet i "räknarkolumnen" för att slippa "räkna om" alla nycklar i databasen till nya värden. Ett alternativ är att använda vanliga heltalsfält istället för räknare, men då blir det jobbigt att plocka fram ett ledigt id varje gång man ska skapa en ny post (det kan bli flera samtidiga användare mot samma databasfil).
Idéer någon?
/JohanSv: "Identity insert" i Access
Det synkar ju iofs hela databasen, men då kan man ju redigera de poster man vill och sedan replikera tillbaks ändringarna.
<b>Från denna vill jag kunna plocka ut en delmängd av informationen till en annan databas där den kommer redigeras</b>
Om det bara skall redigeras så borde det ju gå ypperligt att bara lyfta över posterna till en annan db/tabell och ha ett vanligt heltalsfält.Sv: "Identity insert" i Access
Det synkar ju iofs hela databasen, men då kan man ju redigera de poster man vill och sedan replikera tillbaks ändringarna.</b>
Jo, det är ju den funktionaliteten jag vill åt, men jag behöver validera uppdateringarna i en applikationen innan de läses in igen så det är enklare att bygga en egen (det är även en del annat som ska ändras vid inläsningen). Dessutom är det inte alltid "mastern" är en Access-db, den kan i vissa fall vara en SQL-Server som är kontaktad via en webservice...
<b>>Från denna vill jag kunna plocka ut en delmängd av informationen till en annan
>databas där den kommer redigeras
Om det bara skall redigeras så borde det ju gå ypperligt att bara lyfta över posterna till en annan db/tabell och ha ett vanligt heltalsfält.</b>
Man ska kunna lägga till poster också och då underlättar det om man slipper plocka fram lediga id-nummer manuellt (kan vara flera användare till databasen). "Replikan" ska vara identisk med ursprungsdatabasen eftersom man kommer kunna läsa ut delar av den redan utlästa databasen. Proceduren kan alltså gå i flera steg.
/JohanSv: "Identity insert" i Access
Men om du tar och exporterar till en tabell med heltal, och sedan när du lägger till nya poster så sätter du heltals kolumnen (eller en egen extra kolumn) till ett värde, tex 0 så innebär det att det är en ny post du måste köra insert på när den skall tillbaks.
Är den kolumnen 1 (posten finns redan med ett unikt id) så skall bara update köras på den raden.Sv: "Identity insert" i Access
Sv: "Identity insert" i Access
/Johan