Hej Det ska fungera om det är ett textfält (bara skicka in fnuttarna ''). Däremot talfält måste du nog skicka in en 0:a. Antar att du använder CREATE TABLE eller ALTER TABLE för att skapa nya tabeller/fält. Hej! tjena Denna eviga fråga ! Skall det vara så djä.. svårt att förstå att Null Noll Nada är Ingenting Du säger att du testade med "not null", dvs du tillåter INTE NULL i fältet.Tillåta tomt värde i access databas.
Jag skapar datafält direkt i koden vid ev uppgradering av programet då nya fält behövs.
Men det jag har ett problem med är att när ett textfält eller tal fält skapas skall det tillåta att fältet får vara tomt dvs att inget värde behövs lagras, som det är nu måste jag göra så att det skrivs något i fälten.
Någon som ligger inne med en lösning på detta.
VB5 och access97, DAO Jet 3.51 sysslar jag med i detta prog.
Hälsningar
Tobbe Sv: Tillåta tomt värde i access databas.
Sv: Tillåta tomt värde i access databas.
FÖr att skapa ett fält som får vara tomt, dvs NULL ska du ange det i SQL-strängen.
Ex.
SQL = "CREATE TABLE tblForetag (Foretag varchar(50) not null, Adress varchar(50) null, Pnr varchar(10) null, Ort varchar(50) null)"
not null = fältet måste innehålla ett värde, dvs om det är ett textfält, en textsträng (OBS! även en tom sträng är ett värde.)
null = fältet tillåts vara helt tomtSv: Tillåta tomt värde i access databas.
Om du skapar ett textfält med DAO blir egenskapen "AllowZeroLength" automatiskt satt till false. Försöker du skicka in en tom sträng vid uppdatering blir det fel. Ändra egenskapen med:
f.Properties("AllowZeroLength") = True (f är här objektvariabel för aktuellt fält)
mvh
/MichaelSv: Tillåta tomt värde i access databas.
Testade med not null men blir fortfarande icke tillåtet med noll fält.
Där i mot ändras obligatorisk till ja eller nej med not null/null men vad skall anges om man vill styra tillåt nollstäng "AllowZeroLength" för fältet
Jag använder Vb5/Daolet 3.51 och Access97.
Tobbe Sv: Tillåta tomt värde i access databas.
Däremot så är "" en textsträng som inte inehåller några tecken.En tom sträng är ändå en sträng.
Dvs. läs in "" om det är en tom sträng.
"Snus är snus om än i gyllene dosor
Rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor"
Sven P i V-HSv: Tillåta tomt värde i access databas.
Prova att göra som Sven skrev, t. ex "Adress varchar(50) null" vilket bör tillåta NULL