Jag har en tabell med bl.a. en kolumn satt till PM. I ett fält finns ca 500 tecken. När jag hämtar data från detta fält och visar det på en asp-sida så visas hela texten, men när jag öppnar tabellen i Access så finns bara ca 220 tecken i detta fält och texten slutar mitt i en mening. Vad beror detta på? Texten måste ju uppenbarligen finnas eftersom den syns på webbsidan. Detta gäller för fler fält i samma tabell. Jag vet egentligen inte så mycket om just Access som verktyg, men eftersom PM-datatypen antagligen klarar strängar som är av MB-storlek eller ännu mycket mer, så har man nog valt att inte visa mer än de första 220 tecknena. Skulle de läsa upp allt så skulle det suga mer minne och uppdateringen av gränssnittet skulle ta längre tid, och det skulle folk nog haka upp sig på mycket mer än att de inte kan se hela fältet. OK, får leta lite efter någon inställning i Access där man anger hur mycket som ska visas antar jag. Öppna tabellen, placera muspekaren mittemellan två rader/kolumner och dra dem större så ser du mer! Hur ser din sqlsats ut, var har du PMfältet? Det knepiga är att när jag tankar hem min databas via ftp och öppnar den lokalt så finns bara ca 220 (+/- några...) tecken kvar i PM-fältet. Vid några tillfällen har av någon anledning alla tecken funnits med och jag har kopierat den tabellen och gått vidare. Därför är det inget problem för mig längre även om jag inte vet varför delar av fältet "försvann". Jag lämnar tråden öppen en stund till eftersom det fortfarande jobbas med en "riktig" förklaring till fenomenet. Hej!Allt visas inte
Sv: Allt visas inte
Ett (fler) PMfält måste ligga sist i SQLsatsen för att det skall funka OK
SELECT int_field, text_field, pm_field, pm_field FROM.....Sv: Allt visas inte
Är det inte som Maria säger? har du inte ca 200 tkn på första raden och sedan ett radbrytningstecken och resten av texten på rad 2? Detta kan man råka ut för både i Access och Excel. Radbrytningstecknet kan du ha fått in via kod (asp) eller med Ctrl-Enter i Access. Ändra radhöjden i Access så ska du se att du har alla tecknen där.
mvh
/Michael