Hej, som sagt, kan man öppna en accessdatabas i olika lägen? Ja, du kan öppna den med skrivskydd, exklusivt, och båda. Vet inte om jag fattar dig rätt, men kanske vill du styra om användaren ska kunna ändra saker och ting? I så fall kan du tillämpa säkerhet på databasen. Då kan du lägga olika rättigheter på olika objekt för olika användare. Ta en backup och prova sen med säkerhetsguiden. När du öppnar databasen kan man "fälla ned" öppnaknappen och välja olika "moder". Jag var kanske lite otydlig, anslutning sker i VB6. Jag frågar en sista gång sen stänger jag tråden: Kolla på Mode attributen i connection strängen. Halloj, tack. Följdfråga: Jo, men finns det andra modes att skriva in som kan va bättre än andra? Det finns följande Mode:Kan man öppna en databas i olika "modes"?
tex readonly om man bara ska läsa osv?
/BSv: Kan man öppna en databas i olika "modes"?
Sv: Kan man öppna en databas i olika "modes"?
Sv: Kan man öppna en databas i olika "modes"?
/JohanSv: Kan man öppna en databas i olika "modes"?
Hur sätter jag dessa "modes" på hur databasen öppnas i VB6?
Detta är strängen jag öppnar med:
strconn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & App.Path & "\db.mdb"
Set CON = CreateObject("ADODB.Connection")
CON.Open strconn
Set rs = CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open TheSQL, CON, 3, 3
*****************************************************************''
Varet i denna öppning kan jag ev sätta hur den ska öppnas?
Följande kod öppnar databas enbart för läsning. Det kommer därför bli fel när man försöker infoga en post:
<code>
Set Connection = New ADODB.Connection
Connection.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=C:\Program\Microsoft Office\Office10\Samples\Northwind.mdb;" & _
"Mode=Read;" & _
"Persist Security Info=False"
Connection.Execute "INSERT INTO Kategorier ( Kategorinamn, Beskrivning )" & vbCrLf & _
"VALUES ('Datorer', 'Datorer och sånt')"
Connection.Close
</code>Sv: Kan man öppna en databas i olika "modes"?
Om jag öppnar på detta vis när jag ska hämta ur databasen, innebär det då att man, med att öppna på annat sätt(vilket?) för att skriva till den, slipper ev trassel med att databasen blir låst?
Tex, jag öppnar databasen med "read" för att läsa, har den öppen, samtidigt ska en annan person infoga nått (och då öppna databasen för wright eller nått?), går detta eller är databasen låst trots att jag läser med read?
Jag råkar nämligen ut för detta ibland men har hört att det går att lösa om man öppnar den rätt.
Mode=Read;
Mode=Write;
Mode=ReadWrite; Mode=Read|Write;
<b>Mode=Share Deny None;</b> Default
Mode=Share Deny Read;
Mode=Share Deny Write;
Mode=Share Exclusive; Mode=Share Deny Read|Share Deny Write;