Jag visar olika typer av bilder i en access db. Bildernas fälttyp är activeX. Bilderna är länkade. Jag har sökvägen till bilderna lagrad i ett textfält. Någon som vet hur jag kan uppdatera länken i activeX-objektet när jag lägger bilderna på en annan enhet? Formaten kan vara gif, jpg, kanske även dwg. Det här kanske kan hjälpa: Fanns en hel del smått och gott där, men jag hittade inte min lösning än. Tack ändå! Kan det inte vara smartare, för att slippa problemet, att du helt enkelt väljer att lagra bilderna i själva databasen istället för att länka dem till den enhet där de för närvarande ligger? Nackdelen med detta är att din databas till slut kan bli stor och jobbig att hantera, vilket du kanske kan lösa med att du lägger bilderna i en parallell databas som får "hänga med" vid sidan om den "riktiga" så att säga. Sedan länkar du bara tabellerna mellan databasserna och hämtar på så vis in bilderna från den parallella databasen till den riktiga. Dock måste du ju flytta på båda databaserna om du flyttar den ena, annars funkar det inte....OLE/active X
Det jag hittills hittat förutsätter att man vet objektprogrammets class. Men om man kör på olika datorer så kan ju t ex en jpg vara associerad med olika program och har väl då olika class? En annan alternativ lösning vore att helt sonika döpa om enheten som man flyttat bilderna till så den heter lika som nätverkssökvägen de kom ifrån. -Ja, ni hör - jag är desperat... Alla förslag och tips mottages tacksamt!Sv: OLE/active X
http://vbnet.mvps.org/code/system/findexecutable.htmSv: OLE/active X
Sv: OLE/active X