Hej! Kan inte se felet. Men du kan ju testa denna frågan: Tyvärr funkade inte den heller...inner joins, sql
Är det någon som vet hur man skriver inner joins i sql-kod? Jag har följande tabeller: PersonInfo, PersCatComp, Competences och Categories.
Dessa tabeller är kopplade till varandra (d.v.s PersonInfo till PersCatComp, PersCatComp till Competences, Competences till Categories)
Jag vill använda mej av inner joins för att komma åt ett fält i Categories(categoryID). Detta fält skall användas för att kunna selecta rätt competencefält i Competences. Ett fält (orgID) i PersonInfo utgör unikhet.
Jag vill utifrån detta ange kompetens för en viss person, t.ex :
Pelle Jansson (orgID)
Programmeringsspråk: (category)
java, C++.....(competence)
Nu har jag följande kod, men den funkar inte riktigt:
SELECT [PersCatComp].[orgID], [Competences].[competence]
FROM Categories INNER JOIN (Competences INNER JOIN PersCatComp ON [Competences].[competenceID]=[PersCatComp].[competenceID]) ON [Categories].[categoryID]=[Competences].[categoryID];
Vad är fel?
Tacksam för hjälp!Sv: inner joins, sql
SELECT PersCatComp.orgID, Competences.competence
FROM PersCatComp INNER JOIN (Competences INNER JOIN Categories ON Competences.categoryID = Categories.categoryID) ON PersCatComp.competenceID = Competences.competenceID
Håller tummarna för att den funkar... :O)Sv: inner joins, sql
jag skulle vilja använda mej av nån slags räknare...d.v.s jag skulle vilja räkna upp alla kategorier som finns, och därunder tillhörande kompetenser (detta utan att "hårdkoda" where categoryID =1 etc)....typ
Bollsport:
fotboll, handboll, bandy
Kampsporter:
judo, karate
etc...
Vet inte hur man går tillväga för att göra detta i sql...