Jag har en tabell i en Access-databas. Tabellen innehåller många dublettposter och jag får inte till något SQL-uttryck som ger mig endast de unika posterna. Varje post innehåller två fält, ett av typen tal och ett av typen PM. Har försökt med DISTINCTROW utan att lyckas. Jag får inte till det vare sig med DISTINCTROW eller med DISTINCT. Det tycks mig som om det är PM-fältet som ställer till bekymmer. Det går inte att använda DISTINCTROW eller DISTINCT med PM-fält. Verkar vara en bra idé. Är 1024 max tillåtet värde? Åsa, tack för Ditt tips. Det fungerade utmärkt. Jag klippte till 10000 för att vara på säkra sidan och jag har nu löst mitt problem. Dubletterna är nu borta!Tabell med dublettposter, hur ta bort?
Jag tror att PM-fältet inte kan hanteras av DISTINCTROW. Är det någon som kan tipsa om hur jag ska göra, är jag tacksam!Sv: Tabell med dublettposter, hur ta bort?
Är det någon som vet hur jag ska kunna ta bort dubletterna i tabellen?Sv: Tabell med dublettposter, hur ta bort?
Hur långa är dina PM-fält? En workaround är att bara ta med ett visst antal tecken, så här:
SELECT DISTINCT TalFält, Left([PmFält],1024) AS Unique_Memo FROM MinTabell;Sv: Tabell med dublettposter, hur ta bort?
Jag vet inte hur långt mitt PM-fält max är.... Kan vara mer än 1024, misstänker jagSv: Tabell med dublettposter, hur ta bort?