Jag har en accessdatabas som ligger på en server. Nu vill jag att flera skall kunna öppna den samtidigt. Vilken version/sr av Access använder du? Hej! Man behöver inte ha Access installerat på servern så det måste vara något annat som krånglar. Inga tips på vad jag kan kolla? Måste man dela data och kod för att det skall fungera? Använder de Access 2002-applikationen för att använda databasen? Ingen ändrar i den nu. Vi har testat så att en går in i den och bara öppnar och så fort nästa försöker öppna på en annan dator går det inte för den är låst. Några tips? Ingen ändrar i den nu. Vi har testat så att en går in i den och bara öppnar och så fort nästa försöker öppna på en annan dator går det inte för den är låst. Några tips? Det låter ju som att någon har öppnat den exklusivt, är du helt säker på att ingen gör det? Kolla alternativen vid "pil ner" på öppnaknappen i öppnadialogen. Jag skall kolla i morgon igen med dem, och göra ett nytt test. Tänkte också testa att öppna på en dator och dela ut den mappen och låta någon annan öppna från den. Då ser vi i alla fall om felet ligger på servern eller ej <b>Måste man dela data och kod för att det skall fungera?</b> Bara en undran... Vilket operativ har du? Jag har i många år kört ett administrativt system som ligger på en server och vi är visserligen inte fler än 5 st användare, men när vi installerade Win XP på klienterna gick kraften ner betydligt... d v s det blev långsamt... och ibland kommer man inte in alls... Särskilt när det är mycket annan trafik i nätet. Om jag vill ändra något så räcker det inte med att användarna går ur, jag måste vänta tills alla andra slutat jobba över nätet också... :-(Akut hjälp om delad databas
Men när en person öppnar den (öppnar den delat) så blir den ändå låst.
Finns det fler inställningar man kan göra eller måste man har access installerat på servern för att delningen skall fungera?
Tacksam för svar och tipsSv: Akut hjälp om delad databas
Vad har användarna för rättigheter i den mapp där databasen ligger?
Gör någon användare designändringar?
I Verktyg-Alternativ-Avancerat, vad står det om postlåsning?Sv: Akut hjälp om delad databas
Jag har gjort databasen i Access 2002.
Användarna har full behörighet på mappen, men Access är inte installerat på serverna, har det betydelse?
Användarna skall inte göra designförändringar.
I Verktyg-Alternativ-avancerat är öppna databaser med hjälp av låsning på postnivå ikryssat. Annars står det öppna delat och inga lås.
Är detta till ngn hjälp för att lösa problemet?Sv: Akut hjälp om delad databas
Sv: Akut hjälp om delad databas
Om *någon* har öppnat ett objekt i designläge
(t.ex. en utvecklare) blir det objektet låst.
OlaSv: Akut hjälp om delad databas
/JohanSv: Akut hjälp om delad databas
Tack för all hjälp idagSv: Akut hjälp om delad databas
Nej, det ska du inte behöva göra.
/JohanSv: Akut hjälp om delad databas