I vårat access-system importerar jag en semikolon-taggad text-fil mha vba-kod till databasen/tabellen. Sverige har väl kommatecken mellan priser, andra system tror jag har en punkt, kan vara det som ställer till det. Vet inte om man i kontrollpanelen kan ställa in att hans system ska använda svenskt format på tal. Tjena Du har troligtvis ett svenskt operativsystem och din kollega ett engelskt. I Regional settings kan man överskriva os om man ska använda punkt eller komma som öres avskiljare. Det är för sorgligt att det skall behöva vara på detta vis.Anglosaxerna har många konstiga sorter och Jag håller med om att det är trist, men det är väl inte vi som skall byta till punkt som decimaltecken. Varför skulle hela EU börja bryta mot den internationella standarden?Import semikolon-taggad txt-fil
Detta går bra på min pc, men ej på en kollegas pc (han arbetar också i projektet).
Som det är nu måste vi alltid köra importen på min pc, i framtiden vill vi även kunna köra importen på kollegans pc.
Vid importeringen av ex ett pris får jag 14,55 kr, kollegan får 1455kr, alltså en hundra-dubblering.
Kollegan har lite IBM-produkter installerad på maskinen med engelskt språk.
I windows 2000 har han svenska som visas i språkfältet. Vi har samma inställningsr i accessXP under alternativ.
Det som verkar skilja åt är att i systray visas tiden ex. 3.56 pm, på min maskin 15.56. Vi har valt tidszon stockholm i inställningar på windows 2000. Det finns inget i vba-koden som styr decimal-hantering.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Sv: Import semikolon-taggad txt-fil
//Anna-KarinSv: Import semikolon-taggad txt-fil
Ser import-specifikationen likadan ut ?
Där kan du ju välja decimalsymbol
/JohanSv: Import semikolon-taggad txt-fil
Sv: Import semikolon-taggad txt-fil
olika tecken jämfört med oss. Men i detta avseende tycker jag att dom har rätt decimalavskiljare skall vara punkt(.)
Det borde Vi införa inom hela EU mfl.Sv: Import semikolon-taggad txt-fil