Hallåj! Jag är inte så bra på Access längre. Vet inte om det finns egendefinierade datatyper ens. Vore det inte smartare att ha en egen kolumn med vad det är för typ av mått? ;) Som Onkelborg säger så är det smartare med en egenkolumn för "typen", det blir problem med olika decimaltecken annars (det går ju givetvis lösa, men det är bökigt och inte speciellt snyggt).Egen datatyp i Access
Finns det nåt smart sätt att skapa en egen datatyp i Access?
Jag lagrar mått i en databas, både ”längd-mått” och ”vinkel-mått”. Jag tänkte göra en funktion som konverterar mellan olika enheter. Problemet är att jag inte vill kolla på fältnamnet, utan få reda på om det är ett ”längd-mått” och ”vinkel-mått” på något smartare sätt. Är det nån som nåt förslag på hur man kan lösa detta på ett smart sätt?
Tack på förhand!
// JohannesSv: Egen datatyp i Access
En enkel idé som jag fick är att du sparar alla mått som text och viger det första tecknet åt att typbestämma vad det är. Det skulle kunna se ut såhär med andra ord:
"V;13,5"
"L;13,5"
Din algoritm läser av "V" = Vinkelmått och typomvandlar 13,5 till ett decimaltal.
Samma gäller för längdmåttet.
Lite svårt att ge en exakt lösing utan att veta förutsättningarna men detta tycker jag är ganska "smart" :)Sv: Egen datatyp i Access
Sv: Egen datatyp i Access
/Johan