Hej! Är det samma systemdatabas som du har skapat användaren MyUser i? Låter ju som att det är fel systemdatabas om felmeddelandet blir så... HEj! <b>Man kanske inte ska sätta lösen på dbn, det kanske bara används vid öppning av dbn i access?</b> Hej Johan! Är du säker på att det är samma systemdatabas som du använder i Access? Kolla under Verktyg > Säkerhet > Administrera arbetsgrupper... Hej! Att du pekar på samma systemdatabas i Access som i din connectionstring. Är det inte det som är felet har jag nog tyvärr inga fler idéer... Hej Johan! Under Verktyg > Säkerhet > Administrera arbetsgrupper... ser du vilken arbetsgrupp Access använder för tillfället. Det är i denna filen som du har lagt upp din användare och lösenord, dessa lagras i systemdatabasen. Detta måste vara samma mdw-fil som du anger i din connectionstring, är det olika filer kommer detta inte fungera eftersom du inte har samma användare. Hej igen! <b>Men eftersom jag i min system.mdw har den användare jag lagt upp så måste det ju vara samma?</b>The workgroup information file is missing or opened exclusively by another user
När jag ska haka på en accessdatabas på min asp.net-applikation så slår den bakut.
Jag har i databasen satt det användarnamn och lösenord som jag använder i connection stringen.
Jag har lagt in följande connection string i web.config:
value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\My_DB.mdb;User=MyUser;Password=MyPW"
Jag får då meddelandet:
"System.Data.OleDb.OleDbException: Cannot start your application. The workgroup information file is missing or opened exclusively by another user."
Provade att peka ut var system.mdw-filen ligger enligt nedan:
value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\My_DB.mdb;Jet OLEDB:System Database=d:\system.mdw;User=MyUser;Password=MyPW"
Men får då istället meddelandet:
"Not a valid account name or password"
Vilket kanske inte är så konstigt om den försöker använda det på system.mdw för det är ju till min egen databas.
Antar att jag bara vänt på något, ser någon vad?
Mvh, AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by another u
Det är inte så att du bara har satt ett "vanligt" lösenord på databasen?
/JohanSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by another
Min användare finns med i både systemdatabasen och i min egen db.
Systemdatabasen får jag inte sätta något lösen på, men det har jag gjort på min egen. Man kanske inte ska sätta lösen på dbn, det kanske bara används vid öppning av dbn i access?
Om jag istället tar bort lösenordet från connection stringen så får jag meddelandet;
"System.Data.OleDb.OleDbException: Could not find installable ISAM"
Mvh, AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by another
Du kan sätta lösenord på databasen också, men då måste det anges i din connectionstrin. Lägg till följande:
;Jet OLEDB:Database Password=DatabasLösen
/JohanSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by anothe
Som jag skrev det är alltså fel?
value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\My_DB.mdb;Jet OLEDB:System Database=d:\system.mdw;User=MyUser;Password=MyPW"
Om jag inte anger någon user eller password i connection stringen fungerar allt utmärkt.
(Då ser connection stringen ut så här:
<add key="ConnStr" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\My_DB.mdb")
Om jag i min databas under Tools/Security/User and group accounts/ lägger upp användaren MyUser och sätter att den tillhör både admins och user-grupperna.
Jag öppnar min system.mdw som ligger i samma katalog och ser att detta redan per automatik är gjort där.
Jag stänger ned access.
Jag ändrar tillbaka i min connection string till att sätta User=MyUser
(så här: <add key="ConnStr" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\LankaVidare\LV_DB.mdb;User=MyUser")
alternativt att jag även pekar ut system.mdw;
<add key="ConnStr" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=d:\LankaVidare\LV_DB.mdb;User=MyUser;Jet OLEDB:System Database=d:\system.mdw">
Båda genererar samma fel, nämligen:
System.Data.OleDb.OleDbException: Could not find installable ISAM.
Mvh, AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by anoth
/JohanSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by anot
Vad ska jag kolla där? Att min användare ligger upplagd i den systemdatabasen jag pekar på? Det gör den.
Mvh, AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by ano
/JohanSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by an
Tack för din tålmodighet!
Jag vet inte om jag missförstår dig, ska jag någonstans i access sätta vilken systemdatabas jag använder?
Det har jag i såna fall inte gjort.
Det jag har dubbelkollat är att systemdatabasen jag anger i cionnection stringen verkligen ligger där i verkligeten. Men det kanske inte var det du menade?
/AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by a
/JohanSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by
Men eftersom jag i min system.mdw har den användare jag lagt upp så måste det ju vara samma?
Jag får fundera och testa vidare!
Tack för alla förslag!!
/AnnaSv: The workgroup information file is missing or opened exclusively by
Nej, systemdatabasen öppnas som vilken databas som helst (har jag för mig) med den systemdatabasen du har angivet i Access. Det viktiga är vilken databas som är angiven under Verktyg > Säkerhet > Administrera arbetsgrupper...
/Johan