Hej? Ska asp-filerna ligga på cd-skivan? Ligger asp-filerna på samma dator? Ja, asp-filerna ska ligga på cd-skivan. Detta ska bara vara ett program att köra lokalt, (det ska fungera utan att vara uppkopplad). Först i ett senare skede ska man kunna söka på uppdateringar (om det finns några sådana) av ett särskilt dokument via webben. Du måste deploya en runtime för access på din cd skiva. För att få tillgång till denna runtime behöver du licens på developer versionen av office. http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/modcore/html/deovrdeployingaccesssolutions.asp kan du läsa vidare på hur du lägger med runtimen. Tack för det! Jag kom ju på att man behöver väl inte använda html eller asp överhuvudtaget? Man kan använda enbart Access, för det finns ju användargränssnitt att bygga med där i? Jag förstår nog inte det där med webbseverna "cassini", jag vill ju ha det på skiva. Vad är "cassini".? Kan man i Access öppna filer på en cd-skiva/hårddisken? Jag vill att man ska kunna söka upp ett dokument, få upp dokumentnamnet/-namnen som länkar och sedan kunna klicka på dom för att öppna det. Tex en pdf-fil. Du kan bygga en databas i Access som du kör som runtimeversion där du kan söka på och öppna olika dokument mm. Det är inga som helst problem. Det som möjligen ställer till det en hel del är att databaser inte gillar skrivskyddade media... Där föll cd-skivan såvida du inte installerar allt på hårddisken för att köra. Detta kan du skapa en rutin för med hjälp av samma programpaket som behövs för att distribuera runtimeversioner. >Jag förstår nog inte det där med webbseverna "cassini", jag vill ju ha det på skiva. Vad är "cassini".?att använda en cd-skiva med access?
Jag funderar på att göra ett program i tex asp, där en användare får söka på vissa dokument i en accessdatabas. Designen ska alltså vara i tex html, asp med kopplingar till databasen. Detta skulle jag vilja lägga på en cd-skiva, alltså utan att behöva vara uppkopplad. Men hur fungerar detta? Måste access finnas på den/de datorer där användaren utför sökningarna? Jag vill ju inte behöva ha en ny licens för varje användare som kör programmet. Ska access finnas med på cd-skivan, eller hur gör man?
Om man hade lagt det på nätet lägger man ju själva databasen på en server, så där behövs ju bara en licens. Men jag vill kunna ha många exemplar av cd-skivan.
/DianaSv: att använda en cd-skiva med access?
Om det är så att filerna ska ligga på cd-skivan så tycker jag att du ska titta på t.ex. asp.net istället då du enkelt kan sätta upp webbservern "cassini" att köra (cassini kräver minst w2k) asp.net sidor.Sv: att använda en cd-skiva med access?
//FreddeSv: att använda en cd-skiva med access?
Sv: att använda en cd-skiva med access?
//ThordSv: att använda en cd-skiva med access?
Cassini är en väldigt enkel webbserver som man hittar på www.asp.net som kan köra asp.net sidor. Det fina med den är att den inte behöver någon installation, bara att starta den med några parametrar