Nya problem :( Har du provat att använda guiden när du lägger till listboxen i ditt formulär? Guiden hjälper dig att hämta värden till posten, endera från en värdelista eller från en annan tabell. Jo men det är inte det som jag är ute efter. Det jag önskar är att hämta ett värde från en listbox som ligger på huvud formuläret och automatisk sätta in det på id_komponenttyp då jag lägger till en post. Annars måste jag välja komponenttyp för varje komponent som jag lägger till, vilket är för bökigt. OK, då förstår jag... Säg att huvudformuläret har en listruta som heter "lstDefaultKategori" och att underformuläret har en textruta som heter "txtKategori" som är kopplat till underliggande tabellens fält "Kategori". Lägg till följande kod i underformulärets händelse "Före infogning":automatisk ifyllning id som relaterar till en annan tabell
När man lägger till en rad i tabellen och vill att ett av värdena ska hämtas från en listbox.
Måste finnas nån event som man kan utnyttja å skriva till den nya posten.
ex.
lägger till en rad och fyller i all information, efter att man fyllt i allt och väljer en ny post ska en cell fyllas i med ett id från en combo.Sv: automatisk ifyllning id som relaterar till en annan tabell
Sv: automatisk ifyllning id som relaterar till en annan tabell
Sv: automatisk ifyllning id som relaterar till en annan tabell
<code>
Private Sub Form_BeforeInsert(Cancel As Integer)
Me.txtKategori = Me.Parent.lstDefaultKategori
End Sub
</code>