Kan man på något lätt och smidigt sätt få ett Word-dokument att skrivas ut sist i en "Rapport" i Microsoft Access ?!? Oj, det var mycket på en gång...Hjälp med Access (2000/2002/2003)
Exempel.
Har en databas med kunder och kontrakt/artiklar i Access och fullständiga villkoren i ett Word-dokument.
Har även några andra problem som jag kan tänka mig att få hjälp med:
1. Om man ska göra en "Applikation" i Access för flera olika nationaliteter, t.ex. alla skandinaviska länder, kan man få ha ett alternativ när Access startar, där man kan klicka på en "Flagga" som representerar språket man vill få all formulär och rapporter på. Måste man ha en uppsättning formulär/rapporter för varje land ?
2. Vill att kunder från land x får ut kontrakt, avtal m.m. på respektive lands eget språk, samt som ovan med ett specifikt Word-dokument som sista sida/sidor ivid uskrift.
3. När jag kommer till ett fält i ett formulär som är ett [Memo]-fält vilj jag att det ska öppnas som eyy separat "Popup"-fönster (Zoom), som sedan automatiskt stänger sig och uppdaterar [Memo]-fältet när jag stänger "Popup"-fönstret.
4. Formatera postnummer efter ett annat fält, t.ex. varje land ska få EU-standard på postnummer med landsbetckning och rätt format.
T.ex. Sverige
Postmr: 12345 Ort: storstad
123 45 STORSTAD
Norge
Postmr: 1111 Ort: Oslo
NO-1111 OSLO
Det ska gälla för både formulär och rapporter, men är ej krav att det lagras så i tabellen !Sv: Hjälp med Access (2000/2002/2003)
Ja, det går att lägga in ett word-dokument i en rapport.
Infoga objekt heter det.
1. Detta har jag själv funderat mycket på då jag står inför ett liknande projekt och jag vill absolut inte skapa felra versioner av samma formulär.
Så jag tänker skapa en tabell som innehåller texten på formuläret (alltså de olika texterna till labels och annat).
När formuläret sedan öppnas så kontrolleras språksintsällningen (på något vis) och rätt texter läses in.
2. Samma sak här, fast jag vet inte hur man ska göra med Word-dokumentet, det kanske går att ändra dokument i kod.
3. Skapa ett formulär för den här uppgiften, det går att göra generelt där man ställer in tabelluppgifterna i kod.
En del jobb, men du kan då återanvända samma formulär överallt.
4. Då behöver du skapa formateringsregler och spara dessa in en tabell.
Sedan får du skapa en funktion som tar ett postnr och landskod och returnerar postnr't i rätt format.
Som du ser så är det här bara en hög ideér, hoppas att du kan arbeta vidare utifrån detta.
Markus Larsson