Har en access-databas med bilder (blob/ActiveX-objekt) som fungerar finfint att visa på en asp-sida. Nu försöker jag skapa ett formulär där den inlagda bilden skall visas (precis som övriga fält) men jag får det inte att fungera. Har tidigare bara använt access till att skapa tabeller och relationer. Formulär är alltså rätt nytt för mig. Om du har tittat på formuläret i visa-läge (alltså inte design) och provat att bläddra mellan poster och fortfarande ingen bild, så skulle jag titta på rutans egenskaper (formulärets designläge), fliken data och "visningssätt". Där ska det stå "innehåll". Jorå, det är innehåll som är valt. Jag visar ofta bilder i mina Access-applikationer, så jag vet att det fungerar. Okej, men i min tabell är fälttypen ActiveX-objekt. Problemet är kanske att Access i sig inte kan visa bilder utan förlitar sig på om det bildredigeringsprogramBild i Access-fomulär
Jag valde hur som helst att "skapa ett formulär genom att använda en guide" och angav vilka fält i tabellen som skulle användas. Det blev bara en ruta för bilden, men ingen bild.
Någon som har ett bra tips?Sv: Bild i Access-fomulär
Det är det enda jag kan komma och tänka på.
MVHSv: Bild i Access-fomulär
Men fortfarande ingen bild.
Kan det ha något med MIME-typ (eller snarare det faktum att ingen MIME-typ är angiven) att göra?Sv: Bild i Access-fomulär
Jag använder mig av ett "Object Frame" där jag sätter följande egenskaper:
Control Source = Fältnamn
Display Type = Content
Update Options = Automatic
OLE Type Allowed = Either
Size mode = Stretch
Bilden är ett OLE Object i tabellen.
Markus Larsson
Snart bonusmedlem igen.Sv: Bild i Access-fomulär
HAr försökt att lägga till en Object Frame (med inställningar enl. ditt förslag) i formuläret men ingen bild visas...Sv: Bild i Access-fomulär
du har installerat (dvs assosierat med gif/jpeg etc) kan fungera som en såkallad OLE Automation server.
Kan det inte det får man endast ett ikon på formuläret istället...
Mer om detta:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;177587&Product=acc