Jag har ett problem. Placeringen kan du ju få genom att räkna alla som har ett bättre resultat och addera ett. Du borde kunna göra en update-fråga som använder en underfråga som räknar ut placeringen, och lägger in den i ett fält. Nått sånt här borde fungera: <b>problemet jag har är att jag skall ha ett totalresultat där den med lägst platssiffra vinner.</b> Helt riktigt. <b>Om det är möjligt vill jag kunna få placeringssiffran genom en fråga, men jag vet inte hur jag skall lösa det.</b> Utan en WHERE-del som begränsar det till en gren ger det helt fel resultat. Med en sådan WHERE-del är det som skrivet begränsat till en enda gren.räknare i fråga?
Jag skall köra resultat i en femkamp.
Jag har en tabell för varje gren och varje deltagare har ett unikt startnummer. I varje gren har man två försök, jag har då gjort en fråga som tar fram den bästa tiden i respektive gren. Så långt är allt frid och fröjd. problemet jag har är att jag skall ha ett totalresultat där den med lägst platssiffra vinner. Dvs. jag behöver ha in placeringen någonstans i varje delgren, detta utan att behöva knappa in det. Nån som har en lösning?Sv: räknare i fråga?
Sv: räknare i fråga?
SELECT *, (SELECT COUNT(Tid) + 1 FROM tabell WHERE Tid < A.Tid) AS Placering FROM tabell AS A ORDER BY Tid
OBS att denna lösning är långsam när det finns mycket data. Jag inte har testat detta, så det kan finnas fel, men principen ska fungera...
/JohanSv: räknare i fråga?
Är det totalresultat för hela femkampen du talar om? Med "lägst platssiffra", menar du då summan av personens placeringar i deltävlingarna?Sv: räknare i fråga?
Helst vill jag undvika att behöva köra en tilläggsfråga för att få varje delresultat i en tabell.
Om det är möjligt vill jag kunna få placeringssiffran genom en fråga, men jag vet inte hur jag skall lösa det.Sv: räknare i fråga?
Varför inte testa mitt exempel???
/JohanSv: räknare i fråga?