Hej! Hur har du ställt in din IIS server? Vet inte om det är det som är felet men hade jag varit du hade jag kollat vilka rättigheter IIS kontot har... Du kan ställa in det genom Internet Information Services --> Markera din webbplats --> höger klicka och engenskaper... där på en flik har du rättigheter eller något... kolla där... Hej! Viktigt är att du ger användaren ASPNET dessa skriv/skapa-rättigheter. Det är nämligen den användaren som anropar databasen från din asp.net applikation. Ok, så även om man angett användarnamn och lösenord i connectionsträngen så är det aspnet som är användaren? Nej, du ska inte skapa någon sådan användare. Pelle pratar om filrättigheter, men det har (troligtvis) inget med ditt problem att göra! Det låter som samma problem som i en annan tråd nyligen (http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=149323&forumid=21&sum=0). Kan det vara så att du använder en annan system-databas i Access? I sådana fall finns inte din användare i din egna system-databas, utan i den som Access använder som standard... Hej Johan! I Carl Prothmans connection-string-samling http://www.able-consulting.com/ado_conn.htm hittade jag det här exemplet: När du anger systemdatabas i din connectionstring används denna, men för att få reda på vilken databas Access använder får du kolla under Verktyg > Säkerhet > Administrera arbetsgrupper... När du skapar nya användare skapas dessa i den systemdatabas som är aktiv i Access vid just det tillfället. Har du då inte "din" databas aktiv skapas användarna i en annan databas, i mitt fall ligger standarddatabasen i C:\Program\Microsoft Office\Office\. För att slippa koppla till olika databaser kan du testa att kopiera standard-system.mdw till din applikation och peka på den i din connectionstring. Ett sätt att testa kombinationen mdb-fil och mdw-fil är att skapa en genväg och öppna databasen med den:Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Jag har till min asp.net-applikation en accessdatabas.
Jag får vid anrop av den följande felmeddelande:
"Not a valid account name or password"
Kan tyckas enkelt problem men det ÄR inte fel användarnamn eller password.
Har gjort enligt nedan.
1. Gick in under TOOLS/SECURITY/USERLEVEL SECURITY WIZARD och valde "Create a new workgroup information file som fick ligga i samma katalog som dbn och heta secured.mdw.
Jag la upp min användare, kalla den MyUser med password MyPW och den fick ingå i admin-gruppen.
Jag satte till och med min användare som ägare till alla tabeller.
Jag dubbelkollade också efter att jag var klar att användaren var upplagd i min databas, db.mdb, vilket den var.
Om jag öppnar databasen fungerar det utmärkt med MyUser och MyPW men inte i connectionstringen.
Connectionstringen ser ut som följer:
Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DataSource=C:\Inetpub\wwwroot\MyWebApp\DaBa\DB.mdb;User=MyUser;Password=MyPW;Jet OLEDB:System Database=C:\Inetpub\wwwroot\MyWebApp\DaBa\Secured.mdw
När anropet till databasen kommer så generas alltså felmeddelandet jag angav överst.
Några idéer någon?
Jag kör Windows 2000 och Office 2000 sp3.
Kanske också ska tillägga att innan jag lade gjorde ovanstående operation med att skapa secured.mdw så fick jag meddelandet "Could not find installable ISAM."
Vad det beror på har jag ingen aning om för det har funkat tidigare. Tänkte bara att jag skulle berätta det om någon ser något samband.
Mvh,
SofiaSv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Sv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Tror inte att det är det som spökar då både read, write och Directory browsing är förkryssade.
Tyvärr!
Mvh, SofiaSv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Sv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Så exakt vad ska jag då göra och var? I access ska jag lägga upp en användare som heter aspnet? Lösenord?
Något mer?
Stort tack!
/JohanSv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
Eftersom jag provat allt känns det som så utesluter jag inga lösningar, jag kanske kör med fel systemdatabas. Men jag har ju skapat en system.mdw i WRKGADM.EXE och sett till (och dubbelkollat) att det är den filen som ska användas vid uppstart så jag förstår inte varför den skulle använda en annan?
Men som sagt jag utesluter ingenting, hur kan jag avgöra vilken systemdatabas som används?
<code>
oConn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" Data Source=c:\somepath\mydb.mdb;" & _
"Jet OLEDB:System Database=MySystem.mdw", "myUsername", "myPassword"
</code>Sv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
/JohanSv: Problem vid anrop av accessdb från asp.net
"C:\Program\Microsoft Office\2000\Office\Msaccess.exe" _
"C:\Inetpub\wwwroot\MyWebApp\DaBa\DB.mdb" _
/wrkgrp "C:\Inetpub\wwwroot\MyWebApp\DaBa\Secured.mdw"
Hela strängen ska vara en enda rad.
Logga sedan in med MyUser och MyPW. Om det inte går så ligger nog användaren i fel mdw.