Öppna din tabell i designläge. När får man snabbare sökning vid indexering. Jag söker på jokertecken söksträng och jokerttecken igen. KAn en indexering snabba upp en sådan sökning? Det är det som är meningen med en indexering :) Vid jokersökning måste ju sökningen söka igenom hela strängen i varje post. Hur kan då en indexering snabba upp en sådan sökning? En indexering fungerar som så att den sorterar alla dina poster efter ditt index. Så om du har index på födelsedatum kommer posterna att börja med den som är äldst och fortsätta till den som är yngst. Om fältet förnamn innehåleller en persons alla förnamn t ex Karl Axel Emanuel och jag vill söka alla poster enligt *Axel*. Alltså alla som har Axel i namnet. Måste då inte sökningen leta i alla poster även om kolumnen förnamn är indexerad och därmed gå lika långsamt som utan index? Stämmer bra. Index snabbar endast upp sökningen om du söker efter en exakt sträng eller känner till början på strängen.Sv: indexering
Gå upp på "view/indexes" och välj de index du vill ha.
Vad jag vet så om du har valt en primärnyckel så är detta fält indexerat.
Detta är giltigt i Access2000. Vet inte hur det är i tidigare eller senare versioner.
Hoppas detta hjälper.Sv: indexering
Jag har en kolumn med personnummer. När jag söker på födda efter 1994 tar det 30 sekunder att söka fram alla. När jag söker efter alla födda före 1994 tar det 90 sekunder att söka fram alla (ca 20 000 poster). När jag söker på alla födda 1994 tar det 3 sekunder. Tabellen är sorterad efter personnummer. Varför är det så stora tidsskillnader i sökningarna.Sv: indexering
Problemet med den är att den tar minne i anspråk men om du bata har 50000 poster så är det inga problem.
Jag brukar anta (och rätta mig ni som tycket att jag har fel) att ALLA fält/kolumner som ska sökas på ska indexeras.
Ex: Personregister i förening.
Kan vara intressant att kunna söka på medlemsnummer, namn och adress. Men kanske inte senast betald avgift eller ålder.
Just *-sökningen är ganska jobbig för en databas och speciellt då om indexeringen inte finns. Så det är därför som din sökning tar tid.Sv: indexering
Sv: indexering
När du söker efter de födda 1994 hittar den snabbt första posten med 1994 och läser posterna sekventiellt fram till den sista, dvs den hoppar över alla poster som inte innehåller 1994. När du söker på något större eller mindre än är det en jämförelse och jag (om jag inte minns fel) har för mig att alla poster då måste gås igenom.
//EmmaSv: indexering
Sv: indexering
Vet du inte vad din sträng börjar på kan man inte heller gå till en specifik startpunkt utan får beta sig igenom post för post.
//Emma