Jag undrar om man kan använda variabler från ASP i en lagrad procedur i en Acess databas. Största frågan är för mig, finns det lagrade procedurer i Ms Access? Är det inte t ex SQL Server som har det? Det finns lagrade procedurer i Acess, men funkar det i SQL server med Asp variabler och lagrade procedurer? hur skriver man i så fall Finns inga lagrade procedurer i Access, men däremot parameterfrågor (tror jag det heter). Här är ett exempel på fråga: Lagrade frågor (queries) är det snarare frågan om i Access, genom att skapa såna får man lite säkerhet i anropet... Dessutom kan det finnas lite prestand vinster... Jag vet en artikel på stardeveloper.com som tar upp just detta ämnet, en riktigt bra artikel som visar hur de görs och hur man kör dessa frågor i en transaktion... antingen går alla eller ingen igenom, frågor alltså... Tack Hobbe, det var precis det jag letade efter.Lagrad procedur Access
Vanligvis så skriver man en SQL på ASP sidan
"Select * From nyheter Where id=" & Request.QueryString("id")
Jag vill istället skriva en lagrad procedur direkt i acess och anropa den på ASP sida.
Fråga två är finns det inbyggda variabler i Acess ex date, som skulle betyda dagens datum.
/MikaelSv: Lagrad procedur Acess
Nja, du får nog använda dig av Vb's NOW t ex. :) Sv: Lagrad procedur Access
Sv: Lagrad procedur Access
PARAMETERS AdrID Long;
SELECT tblTel.*
FROM tblTel
WHERE (((tblTel.lngAdrID)=[AdrID]));
Den anropas sedan med "frågenamn 9" t.ex.
Det finns variabler i Access, vet inte vart det finns någon lista, men jag vet att Now() finns samt Date() har jag för mig.
/JohanSv: Lagrad procedur Access
Vad gäller funktioner (Now() och liknande finns det väl en hel del, men det är bara kolla på devguru.com, han har en skön lista på JetSQL möjligheter, JetSQL är den variant som Access snackar SQL i, och där finns lite inbyggda funktioner)Sv: Lagrad procedur Access
http://www.stardeveloper.com/articles/display.html?article=2001050101&page=1
Ni som söker sanningen, läs artikeln.