Hejsan. För att sortera på flera kolumner skriver du t ex : Har upptäckt att det inte funkar.. (om jag nu inte gjort något fel) <b>Då måste det ju bli på något vis att den sorterar att alla MARKEN _Volvo_ med MODELL _V40_ ska visas. Hej,Sortera efter 2 kolumner i db.
Har upptäckt ett kommande problem i min kod.
Har en tabell med kolumnerna
ID, MARKE, MODELL
och har använt
Visa = "SELECT * FROM FOTON where MODELL = '" & Request.QueryString("MODELL") & "' order by ID DESC"
För att sortera fram informationen i MODELL.
Exempel:
MARKE MODELL
Volvo V40
Volvo S80
Saab 9000
Så när man valt modell V40 så visas all information som står om alla V40. Men nu kommer ju probelmet. Om det är ett annat MARKE som oxå har en MODELL som heter V40. Så kommer ju även dessa att listas. Och då blir det ju fel.
Då måste det ju bli på något vis att den sorterar att alla MARKEN _Volvo_ med MODELL _V40_ ska visas.
Min fråga är då hur man skriver detta.
Sen har jag använt följande som länk:
<code>
<a target="_self" href="fotomodell.asp?MODELL=<%=Request.QueryString("MODELL")%>
</code>
Måste jag ändra den oxå då?
Någon som har någon bra lösning?Sv: Sortera efter 2 kolumner i db.
SELECT * FROM Cars ORDER BY Manufacturer DESC, Model DESC
Sv: Sortera efter 2 kolumner i db.
När man skriver så :
<code>
Visa = "SELECT * FROM FOTON where MODELL = '" & Request.QueryString("MODELL") & "' ORDER BY MARKE DESC, MODELL DESC"
</code>
så sorterar den fram alla MODELL men sorterar dem efter Märke..
Inte så jag vill det ska fungera..
Först har man ju valt volvo o sen v40 så då vill jag att den ska ta fram bara v40 som har marke volvo.
Men med den koden så tar den fram alla v40 o sorterar dem sedan i märkes ordning.
eller har jag fattat fel?Sv: Sortera efter 2 kolumner i db.
Min fråga är då hur man skriver detta.</b>
Menar du typ
SELECT * FROM foton WHERE marke = 'Volvo' AND modell = 'V40'
?
Frågan är hur man skall veta att det är just Volvo man är ute efter om du bara skickar över modellen i adressraden...Sv: Sortera efter 2 kolumner i db.
Anledningen till ditt problem är att du skall normalisera databasen som det så vackert heter. Gör istället två tabeller, en med märkena och en med modellerna.
När du sedan registrerar dom har du märke 1 = volvo, 2 = saab. I modellerna har du ett id =1 för alla volvo, och kallar dom v70, 740 osv.
Så om du snabbt frågar - vilka modeller finns på volvo?
select * from modeller where modellid=2
skall du ta fram både märke och modell skriver du en join
select markenamn, modellnamn
from marke ma, modeller mo
where ma.markeid = mo.markeid
då får du
volvo - v70
volvo - 740
saab - 9000
saab - se
osv, hoppas det hjälper dig framöver.