Jag har gjort en Tabell som heter "Product" i den finns det 11 kolumner. Varje kolumn har namn på Du har nog tänkt galet tror jag. Hur gör man en EN-tabell då?? Mitt Access ärpå engelska så det är lite klurigt.. Du väljer ju Table och sen att skapa den i Designläge, där skriver du in det som jag skrev, eller skriver om så att det passar. Sen klickar du på Spara och väljer ett Namn, när du sedan på flikentabeller dubbelklickar på den så öppnas tabeller och du kan skriva in dina värden. Det som du skrev innan ska man lägga in de i två olika tabeller? TelefonTillverkare.ID till Telefonmodell.TelfonTillverkare.IDRelationer i Access ???
mobiltelefoner.
Sedan har jag gjort en Tabell för varje telefon.
Sedan har jag kopplat ihop Tabellerna för varje telefon i "productstabellen" så att det som har productID "1" hänger ihop med Telfon i Tabellen "Products" som har PoductID "1" och sendan ner till
11.
Har jag gjort rätt??
Sedan ska Tabell "Products" visas i en Combobox, När man väljer nån telefon i "Products" ska det man valt hämta data från den tabellen som heter "Sonyericsson" och det ska visas i en Listbox.
Längre fram ska man kunna gå in i en annan form i databasen där man ska kunna redigera "Products-TAbellen" och Alla telefon tabeller, lägga till och tabort och ändra namn..
Nån som har nått tips eller kan hjälpa.
Mvh // AlexSv: Relationer i Access ???
Det du behöver är EN tabell för alla telefontillverkare. EN tabell för telefonmodell,
Sen gör du en relation på TelefonTillverkare.ID till Telefonmodell.TelfonTillverkare.ID
Din tabell skulle kunna se ut så här:
Tabellnamn: PhoneManufacture
Fältnamn + typ
PhID = Räknare
PHName = Text
Den innehåller alla telefoner, typ Ericsson, Nokia osv..
Nästa tabell innehåller på modellerna.
Tabelnamn: PhoneBrand
PHID = Räknare
PBName = Text
PHNumber = Text (Då dessa kan vara allt från S310 till 9110 osv)
Sen drar du en relation från PhID till PhID i PhoneBrand tabellen.
Om du sedan öppnar PhoneManufacture så ser du ett kryss, där under ska dina modeller finnas.
//Anna-KarinSv: Relationer i Access ???
Sv: Relationer i Access ???
//Anna-KarinSv: Relationer i Access ???
På "Data Type" i Design view står det "Text" efter varje Ska det så nåt annat där?Sv: Relationer i Access ???
Menar du då att det bara ska vara mellan ID på båda?
Det går ju inte göra så om man sen ska dra mellan phID till phID till den andra
för då säger den att den redan har en relation..