Jag fick hjälp med att göra en EN-tabell. som innehåller tillverkare av Telfoner och sedan Alla Modeller. (jobbigt att lägga in) Det låter som du inte har normaliserat din databas. Jag sitter ju i Access som sagt och jag är inte så haj på det..EN-Tabell
Nu om jag vill göra en ny EN-tabell som är likadan fast med FAST-telefoni i så är det
bara göra likadant med den första eller?
Fick tips om en artikel om hur man tar bort Poster och lägger till poster men den va lite bökig..
Nån som har nått mer tips vart man kan läsa om det?
// AlexSv: EN-Tabell
Vad är syftet med att samla informationen? Det borde styra delar av din design av databasen.
Du borde ha en tabell för tillverkare och en annan för modeller.
En tillverkare har flera modeller och jag misstänker att du även vill lagra information om tillverkarna i databasen.
På detta sätt blir inmatningen av modeller enklare. Du behöver då endast uppge "nyckeln" till tillverkaren i modelltabellen.
Var får du informationen ifrån? Har du sedan dina uppgifter på en fil av något slag så kan du sannorlikt importera in den i databastabellerna eller skriva program för att läsa in värden.
/JohnSv: EN-Tabell
Den ända fil som finns heter "Phones.mdb"
Kruxet är det att jag har Två EN-Tabeller som sagt som ser ut följande:
Tillverkar-Tabellen:
PHID
PHName
Modell-Tabellen:
PHID
MDModelName
Dessa har relation ID---ID.
Det jag behöver vägledning med är hur man raderar poster och lägger till.
Och hur man kopplar ihop Tabellerna med Combox och en listbox.
Så att när man väljer tillverkare så får man fram alla modeller från tillverkaren i Listboxen?..
Databasen ska ju in i VB sedan när allt funkar som det ska..
När man gör Adminen hur gör jag då? Det ska jag funka så att den ska skötas från en annan form sedan..