Ett naturligt nästa steg för mig att lära mig nu är hur man kan se vilken mdw användare som står i begrepp att öppna databas är ansluten till.Vilken mdw samt force logoff
Ytterligare en sak är hur man "slänger ut användare". Dvs remote force logoff.
Har en Usertabell för de inloggade användarna.
Söker på nätet och i hjälpen men har hitills inte haft någon framgång. Efterlyser tips om var att söka, bok att läsa eller förklaring om vilken egenskap/metod man använder eller annat användbart.
**********************************************************************************
Ändring 041117
Varför jag behöver veta vilken mdw är:
Vi har en externtillverkad applikation kopplad till en mdw.
Användarna avskyr ju fler lösenord de får att hålla reda på så mina accessapplikationer knyter jag till
den mdw:n genom att skriva till registret vid inloggning.
Vi har inte så avancerade användare och data är inte så känsliga så jag har inte skyddat databaserna mer.
Varför inte? Jo, den här applikationen byter katalog med intervaller om ett halvår.
Dvs, sökvägen till mdw gör det också. Risken att glömma byta sökväg och användare som nyligen bytt lösenord inte kan logga in är större problem än att användarna kan logga in genom att ansluta till annan mdw. Den tidpunkt då sökvägen byts är också den mest hektiska på jobbet.
Det smidigaste för mig vore att programmässigt kunna avgöra vilken mdw den användare som loggar in tillhör och neka tillträde om det inte är den rätta. Eftersom tidsperioderna och sökvägen går att förutse kan jag skriva kod för typ 10 år framåt för den funktionen.
Det skulle innebära fler användningsområden för databaserna också, om jag visste att de var skyddade. Fler databaser kunde ligga på nätet och fler kunde hjälpa till att mata in data/ha egna databaser etc.
Ju fler som har tillträde, desto viktigare blir det ju också att kunna slänga ut dem, men där jag har hittat lite info att sätta mig in i http://msdn.microsoft.com/archive/default.asp?url=/archive/en-us/dnaraccessdev/html/ODC_MicrosoftJetlockingtechniques.asp
********************************************************************************
Ändring senare samma dag.
Har nu letat i hjälpen och funnit att systemDB är nyckelordet för att ta reda på vilken systeminformationsfil som databas är ansluten till.
/Ann