Jag har problem med activeX-kontroller, alltså de som ligger med i Access från början. Hej Linda! Har hittat detta och förstår hur du menar, tack!ActiveX-kontroller
Jag har sökt i hjälpen för att försöka lösa mitt problem, men jag kommer ingen vart alls.
Låt oss säga att jag vill använda ActiveX-kontrollen "Adobe Acrobat Control for ActiveX" eftersom det skulle vara önskvärt att få in ett pdf-dokument i ett formulär, så att det visas där, eller att jag använder "Microsoft webbläsare" där jag vill att en hemsida skall visas, för så långt måste jag uppfattat det rätt, att man kan använda en sån här kontroll för att visa en webbsida eller ett pdf-dokument i formuläret.
När man har valt kontrollen och satt ut den där man vill h aden i formuläret, vad gör man sen? Jag har försökt läsa mig till detta överallt, men jag fattar inte! Jag menar, om jag tex vill att en hemsida skall visas i denna kontroll så bör jag väl rimligen kunna ange en url nån stans? Likaså för pdf-dokumentet borde jag ju lägga till sökväg eller den tabell i vilken dokumentet ligger?
Just nu är jag helt förvirrad,m hoppas någon kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen.
Vidare undrar jag om det finns någon lista som beskriver alla de ActiveX-kontroller som finns med MSAccess från början?Sv: ActiveX-kontroller
Ofta (iaf de gånger jag arbetat med ActiveX-komponenter i Access) så finns inställningarna som du letar efter under "Annat"-fliken i egenskaper när du markerar den aktuella kontrollen. I "Adobe Acrobat Control for ActiveX"-fallet så hittar du sökvägen till det dokument som skall visas under src.
Ofta kan man komma åt de inställningar som är specifika för ActiveX-objektet genom att gå in under raden där det står "Egen" och trycka på "..."-knappen intill textrutan.
// Fredrik von WaldenSv: ActiveX-kontroller
Nu har jag dock en fråga till, om det är så att det här objektet skall vara bundet, alltså önskar jag hämta in olika pdf-dokument i formuläret för olika poster, hur gör man då?