För det första skall jag aknske klargöra att jag är ganska så ny med det här med Access, dock tycker jag än då att jag har lärt mig väldigt mycket och fått förståelse för hur det hela funkar rätt bra.diagramstrul i access
Nu sitter jag här och vill skapa ett diagram.
Källdata till mitt diagram hämtar jag ur två olika tabeller, vilka jag sammanfogar i en fråga. Det är denna fråga jag sedan använder för att skapa mitt diagram. De båda källorna (kolumnerna) som jag vill hämta data från har datatypen "tal".
Jag öppnar det formulär i vilket jag önskar mitt diagram, väljer infoga diagram och ritar ut diagramytan i formuläret, och får upp diagramguiden och här börjar problemen. Jag tänkte att det måste vara lika simpelt att infoga ett bra diagram i Access som i Excel, men tydligen inte. Följande händer:
Jag får välja varifrån jag vill hämta data till diagramet och väljer därför min fråga som jag gjort och sparat. Ur denna fråga får jag välja vilka fält varur diagrammet skall hämta data, och det gör jag. Sedan är det dags att välja diagramtyp och jag väljer punktdiagram.
Default är nu diagrammet konstruerat som så att jag har två serier som är plottade, y-axeln är en summa och x-axeln utgörs av ett tomt vitt fält som det står "serier" i. Det finns en fin text här som förklarar hur man skall göra, genom att dra och släppa knappar till de fält och på så sätt placerar man data i diagrammet. Om jag gör detta och fixar till det så att det blir så som jag vill ha det, dvs ena tabellkolumnen på ena axeln och den andra på andra, utan summa (väljer "sammanfatta" -"ingen"), och förhandsgranskar mitt diagram ser det ut precis som jag önskar. Nu väljer jag att gå vidare i guiden och får då upp ett felmeddelande "om du vill använda den här länken måste fältet "IDblablabla" läggas till datakällan, vilket jag också kan göra, genom en fin guideruta som kommer fram. Oavsett var jag väljer att lägga det här ID-fältet till den ena eller andra datakällan elelr båda, så blir diagramet som jag får ut mycket konstigt. Jag har tänkt, att precis som i Excel så går det ju att lägga till serier och fixa senare, det är ingen fara, men det verkar inte funka.
Dubbelklickar jag på diagrammet för att se på datakällan så är den synnerligen intressant. Jag vill inte tro att datorer gör någonting själva men ibland undrar man ju. I detta datablad som jag då får fram finns fyra kolumner benämnda 1,2,3 och 4 kvartalet. Jag har ingen aning om varifrån den får detta. Vidare har den själv lagt in Öst,Väst och Nord, några väderstreck har jag öht inte med någonstans i min databas.
Vad är det som händer? Går det att göra ett diagram utan att behöva strula så mycket? Är det smidigare att göra diagram i excel och sedan importera dem? Jag blir så frustrerad, ett bra och talande diagram är ju mycket lätt att göra i Excel, men här blir det bara fel, skall det verkligen behöva vara så krångligt?