Hej ! 1. Ja, funktionen .clear finns endast i VB ej i Access VBA. 1. Är det samma värden ser jag inte nyttan med att tömma och skriva dit dem på nytt ? Ja det är samma värden men tömmer man den inte så finns det dubletter. För att undivka samma värden kan du skapa en fråga från tabellen där du grupperar. (visa-funktioner) pch använda den som kontrollkälla till comboboxen. I listrutan där jag har flera olika kolumner och vill skicka in värden så skall det endast visas värden. Jag hämtar ingenting härifrån så det ska bara skrivas till denna. Jobbar du i Access eller skriver du en VB-applikation med kopplingar till en Accessdatabas? Anledningen till att jag frågade är att du skriver kod som om du använder vb för att skapa användargränssnittet. Vad jag kan utläsa av dina exempel så väljer du ut vissa medlemmar från ditt register som ska visas med kompletta uppgifter i en listbox. Vad är det som ska hända med just dessa medlemmar? vad har de gemensamt?Kombinationsruta & Textfält
Jag har två olika saker som inte fungerar för mig.
1, Hur tömmer man en kombinationsruta på sitt innehåll, måste man skriva en loop som tar bort varje index för sig?
Som det är nu så hämtar den värden ur en tabell, varje gång man kommer tillbaks till denna kombinationsruta så lägger den till samma värden en gång till så den dubbleras varje gång. Det är därför jag vill tömma den varje gång man går in på den och då innan värdena hämtas ur tabellen.
2, När man skriver till ett textfält som har flera olika kolumner, hur får man in värdena i respektive kolumner? Jag har lyckats skriva till fältet men allt hamnar i den första kolumnen.
TAck på förhand.Sv: Kombinationsruta & Textfält
2. Prova ...column(0) osv!
/MiZSv: Kombinationsruta & Textfält
/JohanSv: Kombinationsruta & Textfält
Sv: Kombinationsruta & Textfält
På fråga 2 så handlar det om vilken kolumn som är bunden. Vore bra med en beskrivning av vad du försöker åstadkomma. Beskriv gärna vilken händelse som är avsett att få data att skrivas till tabellen, om det är comboboxens on change eller om du försöker använda comboboxen som ett direktskick till din tabell.
Min förmodan är att du använder kolumnen både till att välja ut värden och att skicka in värden från/i tabell om dessa inte finns. Det skulle inte jag göra. Skulle ha en funktion som la till om värdet saknades. Ett nytt dialogruteformulär som öppnades modal (ovanpå) där nya värden matas in.
Om du är hemma på sql kan du använda det som recordsource på comboboxen och gruppera. Men då går det inte att skriva rakt ner i tabellen, men det viktiga är ju användarvänlighet så det kan ju förfela sitt syfte att skriva rakt ner i tabellen. Hur det är med den saken är inte möjligt att säga förrns du delgett tankegångarna.
/AnnSv:Kombinationsruta & Textfält
Så här ser den delen av koden ut:
---------------
Kombo = Kombinationsruta1.Value
strSQL = "SELECT MedlemsNr, Efternamn, Fornamn, Grad, HemTelefon, MobilTelefon FROM MEDLEM WHERE Persnr = ('" + Kombo + "');"
Set rs = db.OpenRecordset(strSQL, dbOpenDynaset)
rs.MoveFirst
Do While Not rs.EOF
temp1 = CStr(rs("MedlemsNr"))
temp2 = CStr(rs("Fornamn"))
temp3 = CStr(rs("Efternamn"))
temp4 = CStr(rs("HemTelefon"))
temp5 = CStr(rs("MobilTelefon"))
temp6 = CStr(rs("Grad"))
Listruta107.AddItem (temp1 + " " + temp2 + " " + temp3 + " " + temp4 + " " + temp5 + " " + temp6)
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
------------------
"Listruta107.AddItem" skriver i detta lägen in allt i column 1, det jag vill göra är att ha 6 stycken kolumner och skriva in ett värde i varje. Har inte fått detta att fungera.Sv: Kombinationsruta & Textfält
Sv: Kombinationsruta & Textfält
Utan att veta mera om din applikation skulle jag komma med dessa råd:
1. Fyll kombinationsrutan genom att sätta dess radkälla, inte med kod.
2. Lägg till eller använd ett befintligt fält (beroende på vad du vill åstadkomma med att välja en medlem i kombinationsrutan) för att markera de medlemmar som du vill ha i din lista. Värdet sätts när du väljer medlemmen i kombinationsrutan.
3. Listrutan kanske ska vara ett underformulär istället? Oavsett vilket så fyller du listrutan/underformuläret genom att sätta dess radkälla, inte med kod.
När användaren väljer en medlem i kombinationsrutan noteras det genom att värdet i ett fält (se punkt 2) ändras och listanrutan/underformuläret uppdateras med Requery.
Berätta gärna mera vad du vill med ditt formulär så kanske jag kan ge dig mera handfasta råd.