Kan någon ge en kortfattad beskrivning på hur man gör följande. Ett enkelt sätt är att:access problem
har en tabell som heter kunder
följande fält finns där.
id
Företag
Nu vill jag göra ett formulär där jag ska visa vilket företag som har t.ex. id 1.
Detta ska jag göra på följande sätt.
Skriver jag in en 1:a i rutan id så ska det komma upp vilket företag det är i rutan företag.
skriver jag in en 3:a i rutan id så ska det komma upp vilket företag det är i rutan företag.
osv...
hur gör man detta???
Tack på förhand!!!Sv: access problem
1. Gör en fråga på tabellen med båda fälten. Spara den.
2. Om du aldrig gjort formulär förut kan du använda dig av snabbformulärsfunktionen/guider och basera formuläret på frågar. Då kommer du att få ett formulär som innehåller två textboxar och två etiketter. För id resp. företag.
3. Titta på egenskaperna för textboxarna och se att de under fliken data har kontrollkälla de fälten som finns i din tabell. För boxen som hör till ID tar du bort värdet. Under fliken annat kan du namge dina kontroller. När jag lärde mig var det brukligt att namnge tex textkontroller/-boxar med txtID, txtFöretag och etiketter lblID och lblFöretag. Formulär= frmFöretag i exempel. Döp den som var ID:s textbox till txtID (eller byt ut txtID mot det du valde i exempel). Skapa också en knapp som kör din fråga du gjort under pkt 1.
3. Öppna din fråga i designläge och skriv i villkor för ID: Forms![frmFöretag]![txtID] (ev ska det vara Formulär ist för Forms i början, beror lite på språk och version). Ett annat alternativ är att ta fram snabbmeny och välja skapa och klicka dig fram till ditt textfält.
4. Vad som händer nu är att när du använder knappen som kör frågan sätts det värde som är skrivet i formuläret som villkor och visar endast det företag som har det nr.
5. Ytterligare saker som kan vara bra att tänka på är att användaren inte alltid gör det som förväntas. Personligen skulle jag ha en combobox att välja ID:n från så att det alltid var ett giltigt ID som valdes. Allt detta går också att göra med kod, men det rekommenderar jag inte en nybörjare. Då tycker jag det är bättre (förmodligen därför att det passade mig när jag lärde mig Access) att göra så här och se hur-när-varför saker händer. Efter att frågan körts visas svaret i formuläret. Om inte så får du välja uppdatera i menyn för poster. Det kan du bygga in i ett makro som kör frågan och sedan uppdaterar formuläret. När du hållt på ett tag gör du ovan saker programmatiskt. För att titta på kod du skulle använt kan du a) visa sql för en fråga du skapat. b) exportera macron. Men i startgroparna som du är tycker jag detta verkar lagom.
/Ann