Jag har en vanlig Access-databas som jag vill bränna till en CD. Alla filer som du bränner till en CD blir skrivskyddade, jag har inte stött på någon brännarprogramvara som kan förhindra det. Nej jag skall inte spara direkt till CD_skivan. Jag skall enbart kopiera databasfilen för att t ex ha den som en säkerhetskopia. När jag sedan kopierar in denna "säkerhetskopia" i hårddisken igen så är den markerad som skrivskyddad. Den är ju ine skrivskyddad från början. Hej Gunnar DE va nåt nytt. Hej Juha kan du inte zippa den först innan du bränner den på cd sen om du behöver databasen igen så behöver du endast packa upp den till rätt ställe och då borde den inte bli skrivskyddadAccess-databas skrivskyddas vid CD-bränning
CD-brännaren har programvaran NERO Express. När jag nu bränner databasen till CD-skivan så övergår databasen till att bli skrivskyddad.
När jag går till Egenskaper under Attribut så har rutan för skrivskydd blivit "ibockad". Detta vill jag inte ska ske. Är det någon som kan hjälpa mig med detta problem?
/GunnarSv: Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning
Har du tänkt köra databasen från CDn eller ska du "bara" distribuera den?Sv: Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning
/GunnarSv: Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning
Om du kör Win98/Win2000 så kvarstår skrivskyddet på filerna när man kopierar från CD till HD.
Om du kör WinXP så kvarstår inte skrivskyddet från CDn när man kopierar till HD.
/JörgenSv: Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning
Alla filer som jag coppar till cd blir skrivskyddade, win98,ME,200,XP...
Har alldrig råkat ut för nåt annat.. Att det INTE skulle bli det under XP verkar konstigt då attributet automatiskt sätts av brännar-programmet så fort man kopierar eller flyttar till ett "flyttbart" media.
Jag kan ha fel men jag har alldrig råkat ut för att den (filen) INTE är skrivskyddad.
Tala om hur man gör i XP så ska jag genast göra dom inställningarna, de vore ju jättebra.
/JuhaSv: Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning
Jag vet inte om det är du eller jag som fattar frågeställningen fel.
Frågan jag svarade på är från Gunnar Feltborg 2004-11-05 09:00.
Citat:
"När jag sedan kopierar in denna "säkerhetskopia" i hårddisken igen så är den markerad som skrivskyddad. Den är ju inte skrivskyddad från början. "
Slut citat
I skrivande stund så kopierar jag över en *.mdb-fil
från CD (skrivskyddad)
till HD (EJ skrivskyddad)
denna fil var EJ skrivskyddad när jag brände den från HD till CD.
Detta är lika på alla maskiner som jag har använt med WinXP.
Givetvis är filen skrivskyddad när den ligger på CD:n oavsett vilket OP man har.
Mvh
JörgenSv:Access-databas skrivskyddas vid CD-bränning