Jag sitter här med en databas där jag har skrivit in ett antal företag. Om dessa företag finns en massa fakta, kontaktperson, adress, webbsida och så vidare. Som jag har gjort det nu så skall jag ha ett "ingångsformulär" där man senar skall kunna gå direkt till företag, eller tex direkt till produkter som företagen tillhandahåller. Hej Glöm inte hur du ska lägga upp det hela senare, Nu har jag funderat lite vidare och gjort som så att jag har gjort en lista på samtliga företag som jag vill ha med. När man väljer ett företag ur denna lista, genom att klicka en gång, så skall det i ett underformulär komma upp mer detaljerade fakta om företaget i fråga. Detta underformulär hämtar sina fakta från bakomliggande tabeller och skall ta fram enbart just de uppgifter som är unika för respektive företag som man klickar på. Jag misstänker att jag behöver skriva lite VBA-kod för att få det hela att fungera, frågan är bara hur tusan jag skriver den. Jag är totalt nybörjare på VBA och kan inte någonting om det... för att slippa skriva VBA kod kan du bygga formuläret på en Query (fråga) som tar en parameter, parametern kan vara FöretagsId eller det som identifierar företaget Hej igen!länka till utvalda poster
Just nu håller jag på med företagsfunktionen.
Samtliga företag som skall vara med finns med i databasen med fulltändiga uppgifter.
Nu vill jag ha ett öppningsformulär, från vilket jag kan välja att bara titta på ett enda speciellt företag tex genom en knapp. Hur gör man detta? Gör man en knapp som länkar till ett formulär/tabell som innehåller alla företagsfakta så kommer ju denna upp med alla företag och det vill jag ju inte, jag vill ju kunna precisera att när man trycker på knappen 1 kommer enbart fakta från företag A upp och ingenting annat. Och så vidare för knapp 2 företag B... Förslag på lösning till detta?Sv: länka till utvalda poster
Om jag vore du skulle jag börja med att göra en listruta som visar alla företag, inte en knapp för varje företag då det ju kan bli massor av knappar till slut.
Hur som helst kan man sen ha en knapp med ett makro bakom som hämtar ett bestämt formulär och öppnar det med det valda företaget.
Syntaxen under Where-villkoret för Instruktionen Öppna formulär kan se ut så här:
[id_foretag]=[Formulär]![meny]![listrutans_id_foretag]
Hoppas du får lite hjälp av detta.
Mvh
/ PerSv: länka till utvalda poster
Det du jobbar med låter lite som det projektet som jag sitter med just nu och det kan vara lite petigt att få att fungera.
Jag har funktioner till del olika företagen som till exempel,
2 olika presentationssidor
Möjlighet till att ha en egen gästbok, eget forum, egna nyheter, eget kontaktfomulär, egen kalender, osv.
Syftet är alltså att om du tar "Guldpresentationen" kommer du ha en helt egen hemsida.
För att få alla dess funktioner att pasas ihop har jag många gånger gjort om sidorna eftersom det blir ett ganska stort adminsystem.
Det första du ska göra är att fundera lite på hur många företag du har i databasen, vad de syslar med, osv.
Kanske ska du göra en sökmotor för att söka företaget osv.
Tala gärna om lite mer om vad sidan handlar om..
(Man kanske ska skriva en artikel om det jobb jag har gjort och lägga in här för att visa hur många minor jag gick på och hur jag skulle ha gjort om jag började med det idag ;.) )Sv:länka till utvalda poster
Sv: länka till utvalda poster
Sv: länka till utvalda poster
Vad menar du mer exakt med att "skall ta fram enbart just de uppgifter som är unika för respektive företag som man klickar på"? Skall olika uppgifter visas för olika företag - eller är det alltid samma uppgifter som skall visas - och hur markerar du i så fall vad som skall visas för resp. företag?
/ Per