Hej. Nu ska jag skriva lite kort här i forumet. Då hjälper jag dig Alexander. <b> Visst följer väl gamla trogna Northwind-databasen med Access fortfarande... Där finns ju databasdesignen fix och färdig... Marcus: <b>Vad händer då med ditt ANSI-keyword ORDER, som används t.ex. i ORDER BY???</b>VB & Databas
Mycket enkelt.
Ska göra en databas.
Man ska skriva in information i textboxar
som man sen ska kunna spara och gå in och kolla på.
Det ska vara:
företagsnamn
Namn på person
Adress
Och order, vad man har sålt till kunden.
Det ska vara flera olika användare.
Så om nån kan skiva lite snabbt hur man ska börja.
Vet att jag redan har frågat typ samma sak ett antal gånger.
Orkar inte med folk som skriver
"Gå hit och gå dit."
Skriv i stället hur man gör..
Det ska som sagt vara en databas som man ska lagara information på
Som respektive användare ska kunna logga in och koilla på..
Detta ska göras i Access...Sv: VB & Databas
Du skall göra en databas med en tabell som heter [Companies]
den skall innehålla kolumner:
företagsnamn
Namn på person
Adress
Sen skall du ha en tabell som heter [Orders] med orderid och annat du vill veta
(Och order, vad man har sålt till kunden.)
Du kan också behöva en tabell [Products] eller liknande så du kan välja vad du vill sälja.
Därefter skriver du en klient till detta - du måste först välja ett språk. Det finns ett par hundra olika, med fördelar och nackdelar. Det är bara att välja det du gillar bäst.
Lycka till
/mickeSv: VB & Databas
Sen skall du ha en tabell som heter [Orders] med orderid och annat du vill veta
(Och order, vad man har sålt till kunden.)
Du kan också behöva en tabell [Products] eller liknande så du kan välja vad du vill sälja.</b>
Det är ju inte vad han skall ha... ;-)
Han skall istället ha det som lärs ut på första föreläsning i databaskurserna, dvs "order", "artikel" samt "orderrad".
Order: en unik rad för varje order som läggs
Artikel: en unik rad för varje unik artikel som finns (generellt sett, finns undantag)
Orderrad: rader som innehåller PK från "Order" och "Artikel" med uppgift om vilken artikel som hör till varje order samt information om antal som har sålts, levererats, blivit restade mm.
I överigt stämmer det. ;-) Sv: VB & Databas
Om man trots allt inte har den så finns den för nerladdning här:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=C6661372-8DBE-422B-8676-C632D66C529C&displaylang=ENSv: VB & Databas
Vad händer då med ditt ANSI-keyword ORDER, som används t.ex. i ORDER BY???
Det fins 2 skolor som hävdar olika saker. Eftersom det skulle göras i Access valde jag att rekommendera den av skolorna som Microsoft stödjer.
/mickeSv: VB & Databas
Suck... Det kommer givetvis att skita sig totalt, om man nu inte vet hur man skall göra(se nedan). Jag skriver ingen färdig kod utan tyckte det var viktigare att få fram själva iden hur man bygger upp ett ordersystem och valde då att ange de logiska namnen på tabellerna och inte de faktiska namnen. Bla därav är de namnen fnuttifierade för att de skall märkas och att man skall tänka till.
2 skolor? På vilket sätt skall man enligt Microsofts skola ange vilka artiklar som ingår i en order för jag antar att det är det du menar med skola? Du tar endast upp "order" samt "varor" men hur i helsicke skall de enligt din och Microsofts skola kopplas ihop? Skall det vara så att en order kommer att ha flera rader i din [orders] där varje rad innehåller fullständig info om själva ordern (beställare, leveransadress mm) samt en artikel med amtal? Knappast normaliserat och som sagt så lär man sig order-orderrad-produkt på första föreläsningen när man stöter på databaser. Jag är väldigt nyfiken på hur du & Microsoft löser det hela utan någom som helst kopplingstabell. Eftersom jag inte riktigt köper ditt sätt att bygga med två tabeller (och inte heller köper att Microsoft's skola rekomnderar två tabeller för att representera en order) så kan jag rekommendera Date's bok "An Introduction to Database Systems (Introduction to Database Systems" som är kanonbra och trots titeln även riktar sig till mer erfarna databasutvecklare.
Mircosofts(?) & Mikaels lösning
[Orders]
Ordernummer, ordernamn, beställare, levadress, prodid, antal beställda, antal levererade
1, Min Order, Kalle, Äppelvägen 3, 123, 45,0
1, Min Order, Kalle, Äppelvägen 3, 111, 23,2
1, Min Order, Kalle, Äppelvägen 3, 222, 10,10
[products]
prodid, prodname, price, color
123, Skruv1, 100, steel
111, Skruv2, 25, blue
222, Skruv3, 43, grey
Resten av världens lösning
[Orders]
Ordernummer, ordernamn, beställare, levadress
1, Min Order, Kalle, Äppelvägen 3
[products]
prodid, prodname, price, color
123, Skruv1, 100, steel
111, Skruv2, 25, blue
222, Skruv3, 43, grey
[orderrow] eller [orderdproducts] eller nåt liknande
Ordernummer, prodid, antal beställda, antal levererade
1, 123, 45, 0
1, 111, 23, 0
1, 222, 10, 0
Detta är inte bara normaliserat utan mycket mer lättarbetat. Så min första post gick ut på att lyfta fram de sidor som du "glömde" eller utlämnade ur ditt svar nämligen hur du hade tänkt koppla ihop [orders] med [products], att jag sedan förutsätter att folk inte tar namn på variabler eller tabeller bokstavligt är en annan sak. Men som du säkert vet så går det iaf i riktiga databaser (Sql Server/Oracle) att använda Ansi-keywords som tabell- eller kolumn-namn om man nu skulle vilja det av någon dum anledning, hur man gör har du själva angett. Om det fungerar att använda reserverade ord som tabellnamn i Access vet jag faktiskt inte, och jag tänker heller inte ta reda på det. Av alla de ställen jag har jobbat på så har några databaser innehållit reserverade ord, det som är mest skrämmande är att det oftast är inköpta system från relativt stora företag som har haft det.
Min åsikt om Acess är ungefär detsamma som den till VB6, utmärkta verktyg för att att lära sig utveckling och att göra snabba prototyper med men skall man ha något viktigt produktionssatt på det så bör man välja andra miljöer.